Martijn Ivens

Manager Innovatie Huisartsenzorg

Achter de schermen bij R&D

Innovatie, kwaliteit en samenwerking

PharmaPartners innoveert volop. De Research & Development (R&D)-afdelingen zijn de drijvende kracht achter deze innovaties. Binnen de business unit Huisartsenzorg wordt met ruim 80 collega’s aan Medicom gewerkt.

 

 

Mark van Kessel

Manager Research
& Development Huisartsenzorg

Mark van Kessel, manager Research & Development Huisartsenzorg, stuurt deze dynamische afdeling aan. Met zijn ervaring in softwarekwaliteit weet hij waar de focus op moet liggen, zelfs in uitdagende situaties: “We zijn een groot bedrijf en onze impact op de maatschappij is hierdoor ook groot. Hierom gaan we uiterst zorgvuldig te werk. We stellen hoge eisen aan de kwaliteit, veiligheid en stabiliteit van alles wat we ontwikkelen.” Deze zorgvuldige aanpak gaat hand in hand met een sterke focus op voortdurende innovatie. Martijn Ivens, manager Innovatie Huisartsenzorg, speelt hierin een belangrijke rol.

Hij licht toe: “Begin 2024 is binnen R&D een scheiding gemaakt tussen Productmanagement en innovatie enerzijds, en Ontwikkeling anderzijds. Hierdoor kunnen we een duidelijk onderscheid maken tussen wat we ontwikkelen en hoe we dat daadwerkelijk kunnen realiseren.”

Toch zijn juist die kleinere verbeteringen volgens Mark cruciaal: “Ze dragen direct bij aan het dagelijkse gebruiksgemak en de stabiliteit van onze software. Denk bijvoorbeeld aan optimalisaties in bestaande werkstromen of subtiele aanpassingen die zorgen voor een snellere interactie tussen de gebruiker en Medicom. Elke maand voeren we zulke updates door, vaak zonder dat gebruikers er iets van merken – en dat is precies de bedoeling. Het laat zien dat we constant werken aan verbetering, zonder de zorgprocessen te verstoren."

 

 

Deze vernieuwde structuur levert direct resultaat op: in 2024 is het tempo van het uitbrengen van functionaliteiten verhoogd. Martijn verduidelijkt: “Afgelopen jaar hebben we veel gave functionaliteiten en verbeteringen naar het land gebracht, waarmee we de efficiëntie en effectiviteit in de eerstelijnszorg verder ondersteunen. Een aantal van deze functionaliteiten zijn groot, zoals Spraakverwerking, Snelteksten en Visite, maar de overige functionaliteiten en verbeteringen zijn een stuk kleiner en blijven wat meer onopgemerkt.”

Kleine stappen, groot verschil:

continu verbeteren voor de eerstelijnszorg

Een andere belangrijke pijler binnen de lange termijn innovaties is het verbeteren van samenwerking en efficiëntie binnen de zorgpraktijk. Mark vertelt hierover: “Functionaliteiten zoals de Afspraak- en Actieplanner spelen hierin een cruciale rol. We maken flinke stappen om de efficiëntie en het gebruikersgemak hierin te verhogen, zodat Medicom-gebruikers gemakkelijker en sneller kunnen werken met de agenda. Daarnaast lopen er pilots voor de patiëntfoto en vernieuwde Communicatiemodule.” Martijn voegt toe: “Ook zijn we gestart met een nieuw initiatief genaamd Digitaal inschrijven. Dit maakt het inschrijfproces in de huisartsenpraktijk efficiënter.”

Naast deze doorlopende verbeteringen richt de afdeling zich ook op innovaties die de zorg op de lange termijn fundamenteel kunnen veranderen. Het toepassen van kunstmatige intelligentie (AI) is een belangrijk voorbeeld hiervan. Martijn: “We hebben dit jaar ons eerste project met AI uitgerold: Spraakverwerking. Deze functionaliteit zorgt onder meer voor een aanzienlijke vermindering van administratieve lasten en meer contact met de patiënt, wat uiteindelijk ook het werkplezier van de zorgverlener vergroot. We stemmen momenteel met klanten af welke stappen we verder nog kunnen ondernemen qua integraties met AI.”

Innovatie voor een toekomstbestendige zorg

Maar hoe ziet het proces van functionaliteiten uitrollen er nu uit? Martijn vertelt: “Alles begint met een idee. Dit kan overal vandaan komen; van een klant, van een collega of vanuit een bepaalde marktontwikkeling waar wij ook instappen. Vervolgens onderzoeken we wat voor waarde dit de gebruiker en ons zal geven en hoeveel ontwikkeltijd het ons zal kosten. Deze overwegingen worden met de Commissie Applicatiebeheer Medicom (CAM) besproken. Zijn deze besprekingen positief, dan plaatsen we het onderwerp op onze Roadmap. Hier kunnen klanten raadplegen wat de functionaliteit gaat inhouden en vinden zij een schatting van wanneer het beschikbaar wordt gesteld.”

Van idee tot landelijke uitrol

UX-designers

Ontwikkelen prototypes voor een optimale gebruikerservaring.

Architecten

Ontwerpen de structuur en zorgen ervoor dat Medicom veilig en goed onderhouden blijft.

Testers

Waarborgen dat de software van voldoende kwaliteit is voordat deze aan klanten wordt geleverd.

Ontwikkelaars

Bouwen de software.

Product Owners  

Coördineren en sturen de teams aan.

Business Analisten  

Onderzoeken en analyseren hoe processen in de praktijk werken.

Teamleiders  

Ondersteunen bij operationele R&D-zaken en processen.

Propositieleiders  

Verantwoordelijk voor het ontwikkelen van strategieën en het beheren van specifieke proposities.

Welke rollen zijn er binnen R&D Huisartsenzorg?

Het betrekken van het Customer Support team in de testfase onderstreept hoe belangrijk klantfeedback voor PharmaPartners is. Mark licht toe: “Iedere Customer Support-medewerker is gekoppeld aan een team van ontwikkelaars, om zo klantfeedback uit de eerste hand terug te koppelen binnen het R&D-team. Daarnaast gaan ook onze Product Owners, Business Analisten en ontwikkelaars regelmatig op bezoek bij de klant. Hierdoor ontstaat een directe verbinding tussen wat klanten ervaren en wat er binnen de teams wordt ontwikkeld. Deze nauwe samenwerking zorgt ervoor dat klantbehoeften centraal staan in onze productontwikkeling en dat oplossingen daadwerkelijk aansluiten op de praktijk. Ik raad iedereen dan ook erg aan om contact op te nemen met onze Product Owners en Business Analisten, mocht u ergens feedback over hebben. Ze komen graag bij u langs.”

De kracht van directe samenwerking met klanten

PharmaPartners werkt de komende periode aan het geschikt maken van Medicom en Pharmacom voor MP9. Raadpleeg deze pagina voor meer informatie over MP9. Martijn vult aan: “Naast MP9, waarin we momenteel in de onderzoeksfase mee zitten, zijn we ook bezig met de vraag hoe we regionale vraagbehoeften beter kunnen gaan beantwoorden. We zijn momenteel in gesprek met zorggroepen om dit te gaan ontwikkelen. Kortom; ook in 2025 kunnen onze klanten weer veel nieuwe functionaliteiten en verbeteringen van ons verwachten!”

 

Focus op klantfeedback en samenwerking vormt een stevige basis voor de projecten die nog op de planning staan. Eén van die projecten is het programma Medicatieproces 9 waaraan PharmaPartners deelneemt.

 

Het doel van MP9 is het veiliger, efficiënter en patiëntgerichter maken van het medicatieproces. Het toepassen van uniforme standaarden en het uitwisselen van medicatiegegevens tussen zorgverleners kan bijdragen aan het verminderen van medicatiefouten.

Toekomstplannen: van MP9 tot regionale zorgoplossingen

PharmaPartners werkt de komende periode aan het geschikt maken van Medicom en Pharmacom voor MP9. Raadpleeg deze pagina voor meer informatie over MP9. Martijn vult aan: “Naast MP9, waarin we momenteel in de onderzoeksfase mee zitten, zijn we ook bezig met de vraag hoe we regionale vraagbehoeften beter kunnen gaan beantwoorden. We zijn momenteel in gesprek met zorggroepen om dit te gaan ontwikkelen. Kortom; ook in 2025 kunnen onze klanten weer veel nieuwe functionaliteiten en verbeteringen van ons verwachten!”

 

Focus op klantfeedback en samenwerking vormt een stevige basis voor de projecten die nog op de planning staan. Eén van die projecten is het programma Medicatieproces 9 waaraan PharmaPartners deelneemt.

 

Het doel van MP9 is het veiliger, efficiënter en patiëntgerichter maken van het medicatieproces. Het toepassen van uniforme standaarden en het uitwisselen van medicatiegegevens tussen zorgverleners kan bijdragen aan het verminderen van medicatiefouten.

Toekomstplannen: van MP9 tot regionale zorgoplossingen

Het betrekken van het Customer Support team in de testfase onderstreept hoe belangrijk klantfeedback voor PharmaPartners is. Mark licht toe: “Iedere Customer Support-medewerker is gekoppeld aan een team van ontwikkelaars, om zo klantfeedback uit de eerste hand terug te koppelen binnen het R&D-team. Daarnaast gaan ook onze Product Owners, Business Analisten en ontwikkelaars regelmatig op bezoek bij de klant. Hierdoor ontstaat een directe verbinding tussen wat klanten ervaren en wat er binnen de teams wordt ontwikkeld. Deze nauwe samenwerking zorgt ervoor dat klantbehoeften centraal staan in onze productontwikkeling en dat oplossingen daadwerkelijk aansluiten op de praktijk. Ik raad iedereen dan ook erg aan om contact op te nemen met onze Product Owners en Business Analisten, mocht u ergens feedback over hebben. Ze komen graag bij u langs.”

De kracht van directe samenwerking met klanten

UX-designers

Ontwikkelen prototypes voor een optimale gebruikerservaring.

Architecten

Ontwerpen de structuur en zorgen ervoor dat Medicom veilig en goed onderhouden blijft.

Testers

Waarborgen dat de software van voldoende kwaliteit is voordat deze aan klanten wordt geleverd.

Ontwikkelaars

Bouwen de software.

Product Owners  

Coördineren en sturen de teams aan.

Business Analisten  

Onderzoeken en analyseren hoe processen in de praktijk werken.

Teamleiders  

Ondersteunen bij operationele R&D-zaken en processen.

Propositieleiders  

Verantwoordelijk voor het ontwikkelen van strategieën en het beheren van specifieke proposities.

Welke rollen zijn er binnen R&D Huisartsenzorg?

Martijn Ivens

Manager Innovatie Huisartsenzorg

Maar hoe ziet het proces van functionaliteiten uitrollen er nu uit? Martijn vertelt: “Alles begint met een idee. Dit kan overal vandaan komen; van een klant, van een collega of vanuit een bepaalde marktontwikkeling waar wij ook instappen. Vervolgens onderzoeken we wat voor waarde dit de gebruiker en ons zal geven en hoeveel ontwikkeltijd het ons zal kosten. Deze overwegingen worden met de Commissie Applicatiebeheer Medicom (CAM) besproken. Zijn deze besprekingen positief, dan plaatsen we het onderwerp op onze Roadmap. Hier kunnen klanten raadplegen wat de functionaliteit gaat inhouden en vinden zij een schatting van wanneer het beschikbaar wordt gesteld.”

Van idee tot landelijke uitrol

Een andere belangrijke pijler binnen de lange termijn innovaties is het verbeteren van samenwerking en efficiëntie binnen de zorgpraktijk. Mark vertelt hierover: “Functionaliteiten zoals de Afspraak- en Actieplanner spelen hierin een cruciale rol. We maken flinke stappen om de efficiëntie en het gebruikersgemak hierin te verhogen, zodat Medicom-gebruikers gemakkelijker en sneller kunnen werken met de agenda. Daarnaast lopen er pilots voor de patiëntfoto en vernieuwde Communicatiemodule.” Martijn voegt toe: “Ook zijn we gestart met een nieuw initiatief genaamd Digitaal inschrijven. Dit maakt het inschrijfproces in de huisartsenpraktijk efficiënter.”

Naast deze doorlopende verbeteringen richt de afdeling zich ook op innovaties die de zorg op de lange termijn fundamenteel kunnen veranderen. Het toepassen van kunstmatige intelligentie (AI) is een belangrijk voorbeeld hiervan. Martijn: “We hebben dit jaar ons eerste project met AI uitgerold: Spraakverwerking. Deze functionaliteit zorgt onder meer voor een aanzienlijke vermindering van administratieve lasten en meer contact met de patiënt, wat uiteindelijk ook het werkplezier van de zorgverlener vergroot. We stemmen momenteel met klanten af welke stappen we verder nog kunnen ondernemen qua integraties met AI.”

Innovatie voor een toekomstbestendige zorg

Mark van Kessel

Manager Research
& Development Huisartsenzorg

Toch zijn juist die kleinere verbeteringen volgens Mark cruciaal: “Ze dragen direct bij aan het dagelijkse gebruiksgemak en de stabiliteit van onze software. Denk bijvoorbeeld aan optimalisaties in bestaande werkstromen of subtiele aanpassingen die zorgen voor een snellere interactie tussen de gebruiker en Medicom. Elke maand voeren we zulke updates door, vaak zonder dat gebruikers er iets van merken – en dat is precies de bedoeling. Het laat zien dat we constant werken aan verbetering, zonder de zorgprocessen te verstoren."

 

 

Deze vernieuwde structuur levert direct resultaat op: in 2024 is het tempo van het uitbrengen van functionaliteiten verhoogd. Martijn verduidelijkt: “Afgelopen jaar hebben we veel gave functionaliteiten en verbeteringen naar het land gebracht, waarmee we de efficiëntie en effectiviteit in de eerstelijnszorg verder ondersteunen. Een aantal van deze functionaliteiten zijn groot, zoals Spraakverwerking, Snelteksten en Visite, maar de overige functionaliteiten en verbeteringen zijn een stuk kleiner en blijven wat meer onopgemerkt.”

Kleine stappen, groot verschil:

continu verbeteren voor de eerstelijnszorg

Mark van Kessel, manager Research & Development Huisartsenzorg, stuurt deze dynamische afdeling aan. Met zijn ervaring in softwarekwaliteit weet hij waar de focus op moet liggen, zelfs in uitdagende situaties: “We zijn een groot bedrijf en onze impact op de maatschappij is hierdoor ook groot. Hierom gaan we uiterst zorgvuldig te werk. We stellen hoge eisen aan de kwaliteit, veiligheid en stabiliteit van alles wat we ontwikkelen.” Deze zorgvuldige aanpak gaat hand in hand met een sterke focus op voortdurende innovatie. Martijn Ivens, manager Innovatie Huisartsenzorg, speelt hierin een belangrijke rol.

Hij licht toe: “Begin 2024 is binnen R&D een scheiding gemaakt tussen Productmanagement en innovatie enerzijds, en Ontwikkeling anderzijds. Hierdoor kunnen we een duidelijk onderscheid maken tussen wat we ontwikkelen en hoe we dat daadwerkelijk kunnen realiseren.”

PharmaPartners innoveert volop. De Research & Development (R&D)-afdelingen zijn de drijvende kracht achter deze innovaties. Binnen de business unit Huisartsenzorg wordt met ruim 80 collega’s aan Medicom gewerkt.

 

 

Achter de schermen bij R&D

Innovatie, kwaliteit en samenwerking