import1
import 9

PharmaPartners
roadmap 2021

Op deze pagina delen we per Business Unit onderwerpen van de Roadmap die in ontwikkeling zijn of op de planning staan voor komend jaar. De onderwerpen die op deze Roadmap staan zijn altijd aan verandering onderhevig. De actuele roadmap kunt u raadplegen op mijn.pharmapartners.nl.

De onderwerpen passen allemaal binnen de thema’s van de Productvisies die u kunt raadplegen op pagina 5 van deze PharmaPaper.

Onderhouden en beheren van de omgevingen, garanderen van het beschikbaar houden van informatie en blijven voldoen aan wetgeving

Fundament

Voor de patiënt

vrouw.png gip.png herziening.png afspraak.png status_bestel.png zelftriage.png zorgveleen_overzicht.png

Voor de huisartsenpraktijk

dienstverleen_medmij.png import7 retour.png zelftriage.png funct_open.png veilig_mail.png medicom_agenda.png lekker.png flattering.png formularium.png zorgdomein.png medgemak.png
vrouw.png communicatie_mgn.png labelcoach.png medgemak.png lekkerwerken.png dashboard.png veiligmailen.png status_bestel.png fioatering.png gip.png track_trace.png retourrecept.png doorontwikkeling.png

Voor de apotheek

import1

PharmaPartners
roadmap 2021

Op deze pagina delen we per Business Unit onderwerpen van de Roadmap die in ontwikkeling zijn of op de planning staan voor komend jaar. De onderwerpen die op deze Roadmap staan zijn altijd aan verandering onderhevig. De actuele roadmap kunt u raadplegen op mijn.pharmapartners.nl.

De onderwerpen passen allemaal binnen de thema’s van de Productvisies die u kunt raadplegen op pagina 5 van deze PharmaPaper.

Onderhouden en beheren van de omgevingen, garanderen van het beschikbaar houden van informatie en blijven voldoen aan wetgeving

Fundament

Voor de huisartsenpraktijk

Fiatteringsberichten

Probleemstelling
Wanneer een apotheker buiten het cluster of een niet-Pharmacom apotheek een receptverzoek (fiatteringsbericht) stuurt, kan de huisarts dit in Medicom niet goedkeuren of weigeren.

Oplossing
We maken het mogelijk dat huisartsen receptverzoeken van apotheken buiten het cluster kunnen goedkeuren of weigeren. De receptverzoeken komen zoveel mogelijk in de receptenbuffer. Wanneer de patiënt uit het receptverzoek niet gematched kan worden aan een patiënt uit Medicom, komt het bericht in de postverwerking. Daar kan de patiënt handmatig gematched worden aan een patiënt uit de administratie van Medicom. Vervolgens komt het receptverzoek alsnog in de receptenbuffer om goedgekeurd of geweigerd te worden.

Meerwaarde 
Op dit moment moeten huisartsen receptverzoeken van een apotheker buiten het cluster of een niet-Pharmacom apotheek nog op papier goedkeuren. Met bovenstaande oplossing wordt het mogelijk om dit in de receptenbuffer te doen en hoeven apotheken geen papieren lijsten meer te sturen.

Digitale zelftriage (MINDD)

Probleemstelling:
In de huisartsenpraktijk kunnen laag urgente klachten per e-consult afgehandeld worden of gepland worden via een online afspraak. Echter vinden er nu veel laag urgente telefoontjes naar de praktijk plaats. Daarnaast is in de huisartsenpost/huisartsenspoedpost behoefte om het aantal telefoontjes te reduceren en de triagemedewerkers te ontlasten. In de gecombineerde dag, nacht en weekendpraktijk bestaat de noodzaak om de juiste zorg naar de juiste plek te brengen.

Oplossing:
De applicatie Moet ik naar de dokter (MINDD) is geanalyseerd en de eisen van klanten zijn geïnventariseerd. De functionele werking is in kaart gebracht door middel van een flowchart. Deze uitwerking is getoetst onder huisartsen. Ook hebben er gesprekken plaatsgevonden. De input van klanten is verwerkt in een definitief voorstel. Op dit moment worden de laatste behoeften en eisen gedefinieerd waarna vervolgens kan worden gestart met de ontwikkeling. De oplossing zal in MGn en MedGemak worden geïmplementeerd en zal op verzoek kunnen worden afgenomen als aparte module.

Meerwaarde:
Het terugbrengen van het aantal laag urgente telefoontjes naar de HAP en huisartsenpraktijk en het bieden van de juiste zorg op de juiste plek door de triage.

Nieuwe functionaliteiten ten behoeve van OPEN

Probleemstelling:
Vanaf 1 juli 2020 heeft iedere patiënt in Nederland recht op (elektronische) online inzage in zijn of haar medische gegevens. Het OPEN programma specificeert basisnormen die softwareleveranciers dienen te implementeren om te kunnen voldoen aan deze wetgeving en heeft daarnaast aanvullende eisen bepaald. Op dit moment zijn de eisen voor ontwikkelvraag 1 beschikbaar gesteld. In 2021 dienen bepaalde type documenten automatisch gedeeld te kunnen worden en ontwikkelvraag 2 en 3 ook gerealiseerd te zijn, zodat de patiënt nog meer medische gegevens kan inzien en kan delen met de zorgverlener.

Oplossing:
Het normenkader van OPEN is geanalyseerd. De normen zijn verder gespecificeerd en zullen binnenkort worden uitgewerkt in concrete voorstellen. Deze voorstellen zullen worden gepresenteerd in commissievergaderingen. Alle input wordt verwerkt waarmee de definitieve oplossing kan worden vastgesteld. Enkele voorbeelden van nog te ontwikkelen functionaliteiten zijn het automatisch delen van bepaalde typen documenten naar MGn, het beschikbaar maken van zelfmetingen in Medicom en MGn en het mogelijk maken om persoonlijke werkaantekeningen in Medicom op te slaan.

Meerwaarde:
Huisartsen zullen door deze vernieuwingen voldoen aan het OPEN programma en patiënten meer mogelijkheden bieden op het gebied van eHealth zoals bijvoorbeeld het kunnen delen van zelfmetingen.

Dienstverlener zorgaanbieder MedMij-OPEN

Probleemstelling:
MedMij is het afsprakenstelsel dat uitwisseling van informatie tussen patiënten en zorgaanbieders op een uniforme wijze faciliteert. Zo kan een gebruiker vanuit zijn persoonlijk gezondheidsomgeving (PGO) informatie verzamelen van niet alleen zijn huisarts en apotheek maar bijvoorbeeld ook het ziekenhuis. Op deze manier heeft de gebruiker in één omgeving alle informatie bij elkaar. OPEN is het versnellingsprogramma dat huisartsen en huisartsenorganisaties helpt online inzage voor patiënten mogelijk te maken. OPEN heeft hiertoe ICT-basiseisen opgesteld. OPEN vereist naast online inzage in het portaal MijnGezondheid.net dat het ook mogelijk wordt om vanuit Medicom informatie via de standaard Huisartsgegevens en PDFa te delen met een PGO.

Oplossing:
Samen met HINQ biedt PharmaPartners een DVZA-oplossing aan die de huisarts in staat stelt de informatie via de standaard Huisartsgegevens en PDFa te delen met een PGO. De standaard PDFa is bedoeld voor het delen van correspondentie. Dit komt in het voorjaar van 2021 beschikbaar.

Meerwaarde:
Voldoen aan de basiseisen van OPEN en het bieden van online inzage niet alleen via MGn maar ook via een PGO.

Zorgdomein

Probleemstelling
Zorgdomein introduceert een nieuwe, meer moderne techniek om met hen te koppelen. Wij, samen met andere leveranciers zijn gevraagd om hier op over te gaan. Met als voornaamste reden onze gezamenlijke klanten betere functionaliteiten te bieden. Het probleem is namelijk dat er in de oude(huidige) koppeling geen mogelijkheden zijn om achteraf de verwijzing aan te vullen of te wijzigen. Dit kost de arts nu extra veel tijd.

Oplossing
Overgaan op de vernieuwde technologie (FHIR) zodat de arts ook achteraf de mogelijkheid heeft om een verwijzing aan te passen en bijlages toe te sturen.

Meerwaarde
Efficiënter werken en kosten besparen. Tijdens dagelijkse zaken geen last meer van extra administratie.

Retourrecepten

Probleemstelling
Wanneer een apotheker een retourrecept naar een huisarts stuurt, kan deze in veel gevallen niet automatisch verwerkt worden. Het retourrecept komt dan in de oude postverwerking en wordt daar vaak over het hoofd gezien. Dit zorgt voor incomplete dossiers en een berg aan werk wanneer de ‘oude’ postverwerking wel geopend wordt.

Oplossing
We versoepelen de voorwaarden waarop retourrecepten automatisch verwerkt worden waardoor er minder retourrecepten in de postverwerking komen. Daarnaast komen niet-automatisch verwerkte retourrecepten in de reguliere postverwerking in plaats van in de ‘oude’ postverwerking. Retourrecepten die al in de oude postverwerking staan, kunnen met behulp van PharmaPartners opnieuw automatisch verwerkt worden (op basis van de versoepelingen).

Meerwaarde
Doordat er meer retourrecepten automatisch verwerkt worden, is er minder werk voor de huisartsenpraktijk om retourrecepten te verwerken. Daarnaast zijn de retourrecepten die nog wel handmatig verwerkt moeten worden beter zichtbaar in de reguliere postverwerking.

Medicom agenda 

Probleemstelling
De huidige agenda is inmiddels sterk verouderd en vergt voor de gebruiker teveel handelingen, waardoor het proces inefficiënt uitgevoerd wordt binnen de praktijk. Ook het beheer van de agenda wordt als complex, lastig en onlogisch ervaren.

Oplossing 
De Medicom agenda wordt in meerdere stappen in zijn geheel vervangen door een nieuwe agenda. In de eerste fase wordt de gebruikersinterface van de agenda vervangen, met als doel het verhogen van het gebruiksgemak in de agenda. De agenda krijgt een make-over, waardoor deze een moderne en prettige uitstraling krijgt. De agendaoverzichten worden sterk verbeterd, waardoor deze overzichtelijker en makkelijker in gebruik zijn. Verder worden de workflows geoptimaliseerd en toont de agenda straks meer functionele informatie op de juiste plek. Ten slotte worden er een aantal nieuwe functionaliteiten toegevoegd aan de agenda, zoals het kunnen verplaatsen van afspraken door verslepen.

Meerwaarde 
Door beter overzicht en verbeterde workflows kunnen de gebruikers hun proces veel efficiënter uitvoeren, waardoor er meer tijd is voor zorg.

Meer informatie over de herziening van de Medicom agenda en alle actuele updates vindt u via het klantenportaal.

Veilig mailen 

Probleemstelling
Veel e-mailverkeer binnen onze applicaties, inclusief medisch inhoudelijke informatie, wordt over een onbeveiligd kanaal verstuurd, waardoor de vertrouwelijkheid van deze gegevens niet gewaarborgd kan worden. Daarmee voldoen onze applicaties ook niet aan de NTA 7516 (Nederlands Technische Afspraak omtrent adhoc communicatie met patiëntgegevens). Informatie uit e-mails wordt regelmatig in dossiers opgenomen, echter vindt dit volledig handmatig plaats. Hiermee gaat er kostbare tijd verloren en is er een verhoogde kans op fouten.

Oplossing
De huidige e-mailfunctionaliteit om uitgaand te mailen wordt in zijn geheel vervangen door een nieuwe en veilige functionaliteit. Inkomende e-mails worden geïntegreerd in de applicatie, waarbij de gebruiker de e-mail of delen uit de e-mail geautomatiseerd kan koppelen aan het patiëntdossier.

Meerwaarde
De meerwaarde van deze oplossing is dat al het e-mailverkeer vanuit Medicom, Pharmacom en Hapicom op een veilige manier gebeurt, waardoor de vertrouwelijkheid van patiëntgegevens niet in het geding komt. Door de integratie van e-mail in onze applicaties hoeft de gebruiker minder handmatige stappen buiten het systeem om uit te voeren, waardoor het verzenden van e-mails of het opnemen van informatie in het dossier veel minder tijd kost. Ook wordt hiermee de kans op fouten gereduceerd.

#lekkerwerken 

PharmaPartners wil huisartsen en praktijkmedewerkers onder de titel ‘Lekker werken’ snel van hun alledaagse ICT ergernissen gaan verlossen, door met een apart team alledaagse irritaties (die in korte tijd aan te passen zijn) op te pakken.

Lees meer over #lekkerwerken op pagina ‘’samen innoveren‘’ en in het interview over dit thema op onze website.

Formularium Gericht Voorschrijven 

Begin volgend jaar lanceert PharmaPartners de nieuwe module voor Formularium Gericht Voorschrijven (FGV 2021). Aan de huidige indicator FGV worden nieuwe indicatoren toegevoegd en wordt inzicht gegeven in de scores.

Meer weten over de nieuwe module Formularium Gericht Voorschrijven? Lees dan het uitgebreide artikel hierover op onze website.

Voor de patiënt

Status van bestelling in MGn en MedGemak

Probleemstelling:
Vanuit de Pharmacom Raad is aangegeven dat er aandacht besteed moet worden aan het inzichtelijk maken van de status van een medicatiebestelling in MGn en MedGemak. Patiënten hebben op dit moment geen inzage in de actuele status van hun medicatiebestelling. Er wordt nu een notificatie gestuurd naar de patiënt wanneer de medicatiebestelling ontvangen en verwerkt is. Inzage in wanneer het medicijn klaarligt om op te halen of om te worden bezorgd, wordt momenteel niet getoond aan de patiënt. Apotheken ontvangen nu vaak telefonische vragen van patiënten over de status van de medicatiebestelling.

Oplossing:
De werking van het medicatiebestelproces en de verschillende locaties binnen Pharmacom waar recepten worden getoond zijn geanalyseerd. Vervolgens is gestart met het in kaart brengen van de functionele uitwerking vanuit de patiënt gezien. Het eerste voorstel is getoetst met commissieleden uit de verschillende overlegorganen. Feedback is ontvangen en aanpassingen zijn doorgevoerd. Parallel heeft er een klantsessie plaatsgevonden onder apotheken waar de inhoud en het conceptvoorstel zijn gepresenteerd. De input uit deze klantsessie is verwerkt in een definitief voorstel. Het beschikbaar maken van deze functionaliteit zal in verschillende fases plaatsvinden. Er wordt gestart met het opleveren van het besteloverzicht. Vervolgens zal het versturen van een notificatie worden gerealiseerd.

Meerwaarde:
Meer inzage bieden aan patiënten over de status van de medicatiebestelling waardoor deze meer duidelijkheid heeft en de apotheek hier minder vragen hierover krijgt. Ook ontvangt de patiënt een bericht als de medicatie klaarligt om op te halen of te bezorgen

Vernieuwing MGn portaal | Fase 1

Probleemstelling:
Op dit moment voldoet het MGn portaal niet aan bepaalde eisen omtrent toegankelijkheid; de WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Het portaal moet toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn voor patiënten met een beperking, denk aan slechtziendheid, blind of laaggeletterd, zodat deze patiënten ook zelfstandig onlinezorgzaken kunnen regelen. De huidige werking van het portaal ondersteunt dit nog niet.

Oplossing:
Er is begonnen met een analyse voor het in kaart brengen van de toegankelijkheidseisen. Vervolgens zijn de behoeften en eisen gespecificeerd. Aan de hand van deze eisen is een prototype ontworpen. Met dit prototype zijn gebruikerstesten onder patiënten afgenomen. Parallel zijn er gebruikerstesten uitgevoerd door stichting Pharos. De feedback van de gebruikerstesten en het adviesrapport van Pharos zijn gebruikt als leidraad voor de start van de herziening van het MGn portaal. In de eerste fase zal de homepage worden aangepast. In latere versies volgen de grote functionaliteiten, zoals afspraak maken, bericht sturen en medicijnen bestellen.

Meerwaarde:
Een gebruiksvriendelijker portaal dat gaat voldoen aan de eisen van toegankelijkheid en hiermee beter te gebruiken is voor een bredere doelgroep wat de adoptie van het portaal en het gebruik van eHealth ten goede komt.


Afspraak overzicht in MedGemak

Probleemstelling:
Vanuit klanten en patiënten is aangegeven dat de Afspraak Maken functionaliteit in de app niet compleet is. Momenteel is het alleen mogelijk om een afspraak te maken in de app en is het niet mogelijk om deze afspraak in te zien, te wijzigen of te annuleren.

Oplossing:
Er is begonnen met het analyseren van het afspraakoverzicht in MGn. Na de analyse en het in kaart brengen van de behoeften en eisen is een ontwerp gemaakt. Dit ontwerp is als voorstel verstuurd naar gevarieerde groep klanten. De feedback is verwerkt en daarna is het uiteindelijke ontwerp gedefinieerd.

Meerwaarde:
Het reduceren van vragen van patiënten aan de huisarts over het inzien van de gemaakte afspraak en het verzoek tot het wijzigen/annuleren van de afspraak. Het gemak voor de patiënt dat deze nu ook vanuit MedGemak zijn afspraak kan inzien en wijzigen.

Zorgverlenersoverzicht in MedGemak fase 2

Probleemstelling:
Vanuit klanten en patiënten is aangegeven dat zij graag een overzicht van zorgverleners in MedGemak willen inzien. Het is belangrijk om de functionaliteit in MedGemak gelijk te maken aan de functionaliteit in MGn, zodat patiënten geen verschil merken. Op dit moment is het huidige zorgverlenersoverzicht niet compleet.

Oplossing:
Het huidige zorgverlenersoverzicht wordt uitgebreid met extra informatie, zoals onder andere het tonen van het logo van de zorgverlener, adresgegevens, telefoonnummer en aanvullende informatie. Het uitbreiden van deze functionaliteit zorgt ervoor dat deze gelijk wordt aan de functionaliteit ‘Mijn zorgverleners’ in MGn.

Meerwaarde:
Meer gedetailleerde informatie over de praktijk/apotheek beschikbaar stellen aan de patiënt, zodat deze kan worden geraadpleegd.

MedGemak statistieken

Probleemstelling:
Vanuit klanten is aangegeven dat er onderscheid moet worden gemaakt in de gebruikersstatistieken van MGn en MedGemak. Deze worden op dit moment getoond in het zorgverlenersportaal. De huidige statistieken zijn een optelsom van de MGn en MedGemak aantallen. De keuze is gemaakt om de statistieken te splitsen, zodat de statistieken per applicatie kunnen worden geraadpleegd. Op deze manier wordt het gebruik inzichtelijker voor de zorgverlener.

Oplossing:
Er is een analyse uitgevoerd op de huidige statistieken. Nieuwe statistieken moesten ontwikkeld worden. De oplossing is gepresenteerd aan commissieleden van de Applicatie Commissie eHealth (ACE).

Meerwaarde:
Het gebruik van MGn en MedGemak wordt apart inzichtelijk gemaakt voor de zorgverlener. Op deze manier kunnen zorgverleners monitoren hoe het gebruik van de eHealth producten verloopt.

Zelftriage

Door toevoeging van online zelftriage aan MGn en Medgemak kan de patiënt bij twijfel de triage raadplegen wat leidt tot een advies, bijv. het maken van een afspraak.

GIP en Kijksluiter op beeldscherm

De Geneesmiddelinformatie voor de Patiënt (GIP) wordt digitaal aangeboden vanuit het medicatieoverzicht in MGn en MedGemak op een interactieve manier met de Beeldscherm GIP (GOB) voor een specifi ek medicijn. Vanuit deze Beeldscherm GIP wordt er ook een animatievideo van Kijksluiter getoond over dit medicijn.

Voor de apotheek

#lekkerwerken 

PharmaPartners wil medewerkers in de apotheek onder de titel ‘Lekker werken’ snel van hun alledaagse ICT ergernissen gaan verlossen, door met een apart team alledaagse irritaties (die in korte tijd aan te passen zijn) op te pakken.

Doorontwikkeling Digitaal Recept

Digitaal recept wordt al door veel apotheken gebruikt en wij verzamelen continue alle wensen van onze klanten. Wij lossen bevindingen zo snel mogelijk op en de wensen zetten we op volgorde van prioriteit.

Track & Trace 

Momenteel gaan de eerste apotheken werken met deze module. Hoewel deze module eerst alleen voor enkele apotheken beschik-baar is, werken we aan verdere verbeteringen zodat de module straks voor iedereen beschikbaar is. Met Track & Trace kunnen recepten op locatie worden ge-scand en wordt de locatie binnen Digitaal Recept getoond.

Fiatteringsverzoek

Er komt een overzicht van alle openstaande fiatteringen, zodat niet alleen op patiëntniveau deze informatie beschikbaar is, maar juist in een totaaloverzicht met diverse zoek- en sorteer-opties. Dat geeft meer controle en inzicht in de openstaande fiatteringen. 

Communicatie MGn en MG

e-Consults worden op patiëntniveau inzichtelijk gemaakt in Phar-macom. Daarnaast wordt gerealiseerd dat er een maskerbrief kan worden geselecteerd bij het versturen van een MGn bericht. 

Patiënt Dashboard

Probleemstelling
Door de deelnemers van het Innovatieplatform is aangegeven dat we het contact met de patiënt beter kunnen ondersteunen. Cliënten informeren regelmatig of een recept binnen is, wanneer medicatie kan worden opgehaald en wat de prijs is. Die gegevens staan nu verspreid over Pharmacom en dat betekent een hoop zoekwerk.

Oplossing
Om u zo goed mogelijk te ondersteunen bij de meest gestelde vragen aan de balie of telefoon ontwikkelt PharmaPartners in samenwerking met het Innovatieplatform de module Patiënt Dashboard. Dit Dashboard bundelt alle zorginhoudelijke- en logistieke informatie in één overzichtelijk scherm.

Bij het contactmoment met de patiënt opent het Dashboard met daarin informatie over de cliënt, zoals de patiëntinformatie, receptinformatie waaronder de status van het recept en de locatie vanuit de Track en Trace, ontbrekende opt-ins zoals LSP en labwaarden, én acties voor de patiënt. Het Dashboard maakt alle zorginhoudelijke en logistieke informatie in één oogopslag zichtbaar waardoor de meeste klantvragen direct aan de balie afgehandeld kunnen worden. Ook wordt het risico op missen van belangrijke informatie geminimaliseerd.

Daarnaast zijn we nu aan het onderzoeken hoe we het Dashboard kunnen koppelen met de wachtrijsystemen in de apotheek. Meer informatie hierover leest u hier.

Meerwaarde
Meer tijd voor zorg, de apotheek bespaart tijd omdat de informatie overzichtelijk op één scherm getoond wordt. Uw medewerkers ervaren meer rust aan de telefoon en de balie en de tijd die hiermee bespaart wordt kan in de patiënt gestopt worden. Meer weten over het Patiënt Dashboard? Lees dan het uitgebreide artikel hierover op onze website. Sneakpreview Patiënt Dashboard…kijkt u ook mee?

Labelcoach

Tijdens de receptverwerking weegt de assistente verschillende belangen af om tot een labelkeuze te komen. Doordat verschillende adviezen los van elkaar worden getoond, ziet de assistente soms door de bomen het bos niet meer. Met als gevolg dat ze niet altijd de meest optimale keuze maakt. Om de labelkeuze gemakkelijker te maken, ontwikkelt PharmaPartners de module Labelcoach in Pharmacom. Met Labelcoach verschijnt het labeladvies met alle relevante informatie automatisch en overzichtelijk in één scherm.

Meer weten over Labelcoach? Lees dan het uitgebreide artikel hierover op onze website.