hoek_roze.svg
foto1.jpg
foto2.jpg

eHealth is binnen de apotheek nog te zeer een ondergeschoven kindje, vindt u?
Kolman: “Klopt. De Business Unit eHealth focuste tot voor kort voornamelijk op huisartsenzorg, ook vanwege de wet- en regelgeving die digitale inzage verplicht. Begrijpelijk. Maar eHealth-oplossingen zoals de app MedGemak helpen de apotheek om farmaceutische zorg dichtbij huis mogelijk te maken en klanten aan ons te binden.”

Spruit: “En zo zijn er meer ICT-oplossingen waar beide beroepsgroepen profijt van hebben.”

Kolman: “De integrale verbinding tussen Pharmacom, Medicom, Hapicom en eHealth is uniek. Huisartsen, apothekers en patiënten kunnen via één database soepel en veilig één op één gegevens uitwisselen. Dat biedt enorme voordelen, waarvan we meer kunnen profiteren. De units eHealth, Huisartsenzorg, Farmacie en Farmacie Groepen gaan intensiever samenwerken aan integrale oplossingen die beide systemen naar een nog hoger niveau tillen.”

De Pharmacom-Raad en de Adviesraad Huisartsenzorg praten met ons mee over ICT-oplossingen

PharmaPartners breidt de ontwikkelcapaciteit uit om Pharmacom en Medicom versneld naar een hoger niveau te tillen. Passend bij de veranderende eerstelijnszorg. Continue afstemming met gebruikers helpt ons om de juiste prioriteiten te stellen. De Pharmacom-Raad en de Adviesraad Huisartsenzorg praten met ons mee over ICT-oplossingen en werkmethoden die echt bijdragen om de druk in de zorgpraktijk te verminderen. Wat loopt goed? Wat kan beter? En wat doen we eraan? In gesprek met de voorzitters van beide raden: apotheker Raymond Kolman en huisarts Marc Spruit. 

Huisarts en apotheek hebben elkaar hard nodig om efficiënt goede zorg te bieden. Hoe kan ICT de samenwerking nog beter ondersteunen?
Marc Spruit: “Door de administratieve werkprocessen zoveel mogelijk te ondersteunen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan het proces rond herhaalmedicatie. Als dat efficiënter gaat, dan creëren we meer tijd voor zorg. Om de drie maanden staat de apotheker met een stapel papier in onze praktijk voor accordering van de medicatierollen die ik met pen moet ondertekenen. Dat is niet meer van deze tijd.”

Raymond Kolman: “PharmaPartners gaat dat proces snel digitaliseren. Dat is mooi. Maar het is één aspect van het herhaalproces dat ons enorm veel tijd en energie kost. Zo zou het ook handig zijn als patiënten de status van hun recept kunnen zien. Ook willen apothekers gestandaardiseerd vanuit het systeem online met patiënten communiceren. Van al die dingen maakt PharmaPartners werk.”

Afstemming met gebruikers helpt Pharmacom en Medicom naar hoger niveau

Marc Spruit

Raymond Kolman

‘’En zo zijn er meer ICT-oplossingen waar beide beroepsgroepen profijt van hebben.’’

Wat kan PharmaPartners nu al integraal oppakken?
Spruit: “Het oplossen van bugs en verbetering van functionaliteiten waarmee we elke dag werken. Een upgrade van de basisfunctionaliteit is natuurlijk minder sexy dan nieuwe modules zoals Digitaal Recept of Slimme protocollen die ook hard gewenst zijn. Maar juist kleine ICT-onhebbelijkheden zorgen voor veel irritatie en onnodig tijdverlies.”

“Denk aan de agenda en de tekstverwerker, deze mogen gebruiksvriendelijker worden. De 'Lekker-werken-aanpak' van PharmaPartners maakt mij erg enthousiast. PharmaPartners gaat de grootste ICT-irritaties snel oplossen. Dan zeg ik: Goed bezig! Vooral omdat de gebruikers echt mee bepalen wat ze moeten doen.”

Kolman: “De ontwikkelcapaciteit van Farmacie en Huisartsenzorg is uitgebreid om functionaliteiten versneld te verbeteren en te ontwikkelen. Vanaf 2021 krijgen we minimaal vier nieuwe releases per jaar. Dat vind ik positief. Want de huidige markt maakt versnelling van ICT noodzakelijk ”

PharmaPartners gaat klanten nadrukkelijker betrekken bij het ontwikkelproces.
Kolman: “Een goed idee. De wensen van apothekers en huisartsen zijn eindeloos. Daaruit moet je destilleren wat de hoogste prioriteit heeft. Het is een uitdaging om ook klanten te horen die niet als eerste op de barricade staan. Klantencontact is lastiger door corona. Toch is het streven: minimaal één keer per jaar een betekenisvol contact met elke klant. Tijdens Sprint Demo’s kunnen klanten de nieuwe functionaliteiten of modules tijdig tijdens het ontwikkelproces beoordelen.”

''Wat ik erg waardevol vind, is dat elk gemeld probleem voortaan een eigenaar krijgt.'' 

Spruit: “Ik ben ervan overtuigd dat product ontwikkelaars pas goede software schrijven als ze weten hoe apotheek- en huisartsenteams werken. Oftewel: we moeten ons best doen om elkaar beter te leren kennen. Wat ik erg waardevol vind, is dat elk gemeld probleem voortaan een eigenaar krijgt. Oftewel: één persoon bijt zich als een pitbull vast in jouw vraag, laat niet los totdat hij een antwoord heeft en belt dan keurig terug. Zo zorg je voor tevreden gebruikers.”

hoek_roze.svg

De Pharmacom-Raad en de Adviesraad Huisartsenzorg praten met ons mee over ICT-oplossingen

Afstemming met gebruikers helpt Pharmacom en Medicom naar hoger niveau

foto1.jpg

PharmaPartners breidt de ontwikkelcapaciteit uit om Pharmacom en Medicom versneld naar een hoger niveau te tillen. Passend bij de veranderende eerstelijnszorg. Continue afstemming met gebruikers helpt ons om de juiste prioriteiten te stellen. De Pharmacom-Raad en de Adviesraad Huisartsenzorg praten met ons mee over ICT-oplossingen en werkmethoden die echt bijdragen om de druk in de zorgpraktijk te verminderen. Wat loopt goed? Wat kan beter? En wat doen we eraan? In gesprek met de voorzitters van beide raden: apotheker Raymond Kolman en huisarts Marc Spruit. 

Huisarts en apotheek hebben elkaar hard nodig om efficiënt goede zorg te bieden. Hoe kan ICT de samenwerking nog beter ondersteunen?
Marc Spruit: “Door de administratieve werkprocessen zoveel mogelijk te ondersteunen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan het proces rond herhaalmedicatie. Als dat efficiënter gaat, dan creëren we meer tijd voor zorg. Om de drie maanden staat de apotheker met een stapel papier in onze praktijk voor accordering van de medicatierollen die ik met pen moet ondertekenen. Dat is niet meer van deze tijd.”

Raymond Kolman: “PharmaPartners gaat dat proces snel digitaliseren. Dat is mooi. Maar het is één aspect van het herhaalproces dat ons enorm veel tijd en energie kost. Zo zou het ook handig zijn als patiënten de status van hun recept kunnen zien. Ook willen apothekers gestandaardiseerd vanuit het systeem online met patiënten communiceren. Van al die dingen maakt PharmaPartners werk.”

‘’En zo zijn er meer ICT-oplossingen waar beide beroepsgroepen profijt van hebben.’’

eHealth is binnen de apotheek nog te zeer een ondergeschoven kindje, vindt u?
Kolman: “Klopt. De Business Unit eHealth focuste tot voor kort voornamelijk op huisartsenzorg, ook vanwege de wet- en regelgeving die digitale inzage verplicht. Begrijpelijk. Maar eHealth-oplossingen zoals de app MedGemak helpen de apotheek om farmaceutische zorg dichtbij huis mogelijk te maken en klanten aan ons te binden.”

Spruit: “En zo zijn er meer ICT-oplossingen waar beide beroepsgroepen profijt van hebben.”

Kolman: “De integrale verbinding tussen Pharmacom, Medicom, Hapicom en eHealth is uniek. Huisartsen, apothekers en patiënten kunnen via één database soepel en veilig één op één gegevens uitwisselen. Dat biedt enorme voordelen, waarvan we meer kunnen profiteren. De units eHealth, Huisartsenzorg, Farmacie en Farmacie Groepen gaan intensiever samenwerken aan integrale oplossingen die beide systemen naar een nog hoger niveau tillen.”

foto2.jpg

Wat kan PharmaPartners nu al integraal oppakken?
Spruit: “Het oplossen van bugs en verbetering van functionaliteiten waarmee we elke dag werken. Een upgrade van de basisfunctionaliteit is natuurlijk minder sexy dan nieuwe modules zoals Digitaal Recept of Slimme protocollen die ook hard gewenst zijn. Maar juist kleine ICT-onhebbelijkheden zorgen voor veel irritatie en onnodig tijdverlies.”

“Denk aan de agenda en de tekstverwerker, deze mogen gebruiksvriendelijker worden. De 'Lekker-werken-aanpak' van PharmaPartners maakt mij erg enthousiast. PharmaPartners gaat de grootste ICT-irritaties snel oplossen. Dan zeg ik: Goed bezig! Vooral omdat de gebruikers echt mee bepalen wat ze moeten doen.”

Kolman: “De ontwikkelcapaciteit van Farmacie en Huisartsenzorg is uitgebreid om functionaliteiten versneld te verbeteren en te ontwikkelen. Vanaf 2021 krijgen we minimaal vier nieuwe releases per jaar. Dat vind ik positief. Want de huidige markt maakt versnelling van ICT noodzakelijk ”

PharmaPartners gaat klanten nadrukkelijker betrekken bij het ontwikkelproces.
Kolman: “Een goed idee. De wensen van apothekers en huisartsen zijn eindeloos. Daaruit moet je destilleren wat de hoogste prioriteit heeft. Het is een uitdaging om ook klanten te horen die niet als eerste op de barricade staan. Klantencontact is lastiger door corona. Toch is het streven: minimaal één keer per jaar een betekenisvol contact met elke klant. Tijdens Sprint Demo’s kunnen klanten de nieuwe functionaliteiten of modules tijdig tijdens het ontwikkelproces beoordelen.”

''Wat ik erg waardevol vind, is dat elk gemeld probleem voortaan een eigenaar krijgt.'' 

Spruit: “Ik ben ervan overtuigd dat product ontwikkelaars pas goede software schrijven als ze weten hoe apotheek- en huisartsenteams werken. Oftewel: we moeten ons best doen om elkaar beter te leren kennen. Wat ik erg waardevol vind, is dat elk gemeld probleem voortaan een eigenaar krijgt. Oftewel: één persoon bijt zich als een pitbull vast in jouw vraag, laat niet los totdat hij een antwoord heeft en belt dan keurig terug. Zo zorg je voor tevreden gebruikers.”

Marc Spruit

Raymond Kolman