De balans tussen innovaties en al het andere dat moet gebeuren!

Interview met team Innovatie bij PharmaPartners Farmacie - Voor de apotheek

Bij PharmaPartners wordt innovatie met zorg benaderd, waarbij het soms lijkt alsof nieuwe initiatieven ten koste gaan van andere functionele ontwikkelingen die heel belangrijk zijn voor het optimaal werken in de apotheek. Lennart Daniels (Business Analist Farmacie) en Daphne Krzeszewski (Manager Innovatie Farmacie), beiden van Team Innovatie Farmacie, leggen uit dat dit niet het geval is en vertellen hoe dit dan werkt. 

Lennart Daniels

Business Analist Farmacie

Lennart: "We werken met kleine ontwikkelteams die in korte periodes nieuwe functionaliteiten ontwikkelen. Elk ontwikkelteam heeft een andere specialisatie en houdt zich idealiter minstens een kwartaal bezig met één groter onderwerp. Zo voorkom je ook dat je elkaar in de weg zit bij het ontwikkelen. Een kleiner ontwikkelteam heeft meer focus en zorgt ervoor dat je met een paar ontwikkelaars in hetzelfde stukje code kan werken, waardoor je impact kan maken. Bovendien: hoe groter, hoe complexer, omdat er dan meer afhankelijkheden zijn. Binnen en buiten het team.” 

Daphne: "Juist om er enerzijds voor te zorgen dat het ontwikkelen van nieuwe software niet de voorkeur krijgt boven de reguliere R&D werkzaamheden, maar anderzijds dat je zo ook voorkomt dat er geen ruimte is voor nieuwe initiatieven, omdat die capaciteit opgaat aan bijvoorbeeld het oplossen van bugs die wat langer duren dan verwacht. Daarom maken we het onderscheid heel duidelijk. Daarnaast wil je zien hoeveel tijd je waaraan besteed. Als je een grote hoop hebt met wasgoed, zie je ook niet goed meer wat onderop de stapel ligt. Je moet flink zoeken, wil je iets vinden. Wil je dus zien hoe goed het met iets gaat, dan moet je het klein maken en volgen!“ 

Waarom hebben jullie dit zo ingericht?

Lennart: "Pharmacom Start is een goed voorbeeld. Dit is een nieuwe toevoeging voor Pharmacom die mijn ontwikkelteam gaat oppakken. We halen nu commitment op bij klanten om te kunnen starten. Soms is de apotheker enthousiast, maar zegt een assistente: ‘Kan PharmaPartners er niet eerst voor zorgen dat het informeren HHS blijft staan in plaats van dat het wordt verplaatst naar brief’.  Een hele logische vraag, maar het oplossen hiervan staat los van de nieuwe innovaties die we doen, dus in dit geval Pharmacom Start.“ 

Kun je een voorbeeld geven dat het soms voor klanten lastig is om dit verschil te begrijpen?

Daphne: "Innovatie is essentieel, maar het moet niet ten koste gaan van de bestaande R&D-capaciteit die bedoeld is voor onderhoud, het oplossen van bugs of het vernieuwen/verbeteren van bestaande functionaliteiten. Als wij nieuwe innovaties starten, doen we deze ontwikkeling altijd met een apart team dat losstaat van het reguliere dagdagelijkse R&D-werk. Hiervoor schalen wij op. De dagelijkse operatie wordt dus niet verstoord of tekort gedaan. Het ontwikkelteam van innovatie werkt bijvoorbeeld niet aan Klantafspraken of een bug in de Receptverwerking. 

Hoe kijken jullie naar innovatie binnen PharmaPartners?

Daphne Krzeszewski

Manager Innovatie Farmacie

Daphne: "We maken alleen nieuwe software op basis van een duidelijke vraag en commitment. Zo kunnen we gericht oplossingen ontwikkelen waar echt behoefte aan is. Het begint allemaal met de klantvraag en de urgentie hiervan. Dus heb jij een idee en zien collega's dit ook? Laat het ons weten." 

Wat willen jullie de klanten nog meegeven?

Lennart: "Pharmacom Start is een goed voorbeeld. Dit is een nieuwe toevoeging voor Pharmacom die mijn ontwikkelteam gaat oppakken. We halen nu commitment op bij klanten om te kunnen starten. Soms is de apotheker enthousiast, maar zegt een assistente: ‘Kan PharmaPartners er niet eerst voor zorgen dat het informeren HHS blijft staan in plaats van dat het wordt verplaatst naar brief’.  Een hele logische vraag, maar het oplossen hiervan staat los van de nieuwe innovaties die we doen, dus in dit geval Pharmacom Start.“ 

Kun je een voorbeeld geven dat het soms voor klanten lastig is om dit verschil te begrijpen?

Daphne: "Innovatie is essentieel, maar het moet niet ten koste gaan van de bestaande R&D-capaciteit die bedoeld is voor onderhoud, het oplossen van bugs of het vernieuwen/verbeteren van bestaande functionaliteiten. Als wij nieuwe innovaties starten, doen we deze ontwikkeling altijd met een apart team dat losstaat van het reguliere dagdagelijkse R&D-werk. Hiervoor schalen wij op. De dagelijkse operatie wordt dus niet verstoord of tekort gedaan. Het ontwikkelteam van innovatie werkt bijvoorbeeld niet aan Klantafspraken of een bug in de Receptverwerking. 

Hoe kijken jullie naar innovatie binnen PharmaPartners?

Daphne Krzeszewski

Manager Innovatie Farmacie

Lennart Daniels

Business Analist Farmacie

De balans tussen innovaties en al het andere dat moet gebeuren!

Interview met team Innovatie bij PharmaPartners Farmacie - Voor de apotheek

Bij PharmaPartners wordt innovatie met zorg benaderd, waarbij het soms lijkt alsof nieuwe initiatieven ten koste gaan van andere functionele ontwikkelingen die heel belangrijk zijn voor het optimaal werken in de apotheek. Lennart Daniels (Business Analist Farmacie) en Daphne Krzeszewski (Manager Innovatie Farmacie), beiden van Team Innovatie Farmacie, leggen uit dat dit niet het geval is en vertellen hoe dit dan werkt. 

Lennart: "We werken met kleine ontwikkelteams die in korte periodes nieuwe functionaliteiten ontwikkelen. Elk ontwikkelteam heeft een andere specialisatie en houdt zich idealiter minstens een kwartaal bezig met één groter onderwerp. Zo voorkom je ook dat je elkaar in de weg zit bij het ontwikkelen. Een kleiner ontwikkelteam heeft meer focus en zorgt ervoor dat je met een paar ontwikkelaars in hetzelfde stukje code kan werken, waardoor je impact kan maken. Bovendien: hoe groter, hoe complexer, omdat er dan meer afhankelijkheden zijn. Binnen en buiten het team.” 

Daphne: "Juist om er enerzijds voor te zorgen dat het ontwikkelen van nieuwe software niet de voorkeur krijgt boven de reguliere R&D werkzaamheden, maar anderzijds dat je zo ook voorkomt dat er geen ruimte is voor nieuwe initiatieven, omdat die capaciteit opgaat aan bijvoorbeeld het oplossen van bugs die wat langer duren dan verwacht. Daarom maken we het onderscheid heel duidelijk. Daarnaast wil je zien hoeveel tijd je waaraan besteed. Als je een grote hoop hebt met wasgoed, zie je ook niet goed meer wat onderop de stapel ligt. Je moet flink zoeken, wil je iets vinden. Wil je dus zien hoe goed het met iets gaat, dan moet je het klein maken en volgen!“ 

Waarom hebben jullie dit zo ingericht?

Daphne: "We maken alleen nieuwe software op basis van een duidelijke vraag en commitment. Zo kunnen we gericht oplossingen ontwikkelen waar echt behoefte aan is. Het begint allemaal met de klantvraag en de urgentie hiervan. Dus heb jij een idee en zien collega's dit ook? Laat het ons weten." 

Wat willen jullie de klanten nog meegeven?