Onderhouden én innoveren
In 2015 werd dat zeer duidelijk. Martijn Ivens, Manager Innovatie Huisartsenzorg kijkt terug: “Toen hebben we op een pijnlijke manier moeten constateren dat de investeringen in onze innovaties ten koste gingen van de basis van onze software aangezien we daar geen tijd voor overhielden.” 

Bij Huisartsenzorg zorgde dit besef ervoor dat voor innovaties een aparte aanpak nodig was, zodat innovaties niet botsen met onderhoud: niet langer ontwikkelen we innovaties vanuit het budget voor het onderhoud, maar apart. Ivens: “Zo spelen we in op de brede behoefte van huisartsen aan een goede basis van Medicom en kunnen we tegelijkertijd innovaties oppakken die niet voor elke huisarts interessant hoeven te zijn, maar wel inspelen op toekomstbestendige digitalisering in de eerstelijnszorg.”

De Product Champion is spin in het web
Een kleinere groep apothekers of huisartsen kan nu vragen om een specifieke functionaliteit die aansluit op hun wensen en behoeftes. “Met ideeën die zijn toegespitst op de

behoeftes van een specifieke groep klanten gaan onze ‘Product Champions’ aan de slag”, vertelt Albertine Visser, Manager Innovatie Farmacie Individueel. “Een Product Champion is een medewerker van PharmaPartners die van het eerste idee tot het geleverde product de spin in het web is en dus cruciaal voor een succesvolle innovatie.” Ivens: “Zo’n Product Champion gaat samen met klanten na welke toegevoegde waarde een idee heeft, verkent welke klanten het idee nog meer interessant vinden en hoeveel tijd, moeite en geld de uiteindelijke ontwikkeling van het idee zou kosten. Hierna vragen we klanten of zij het idee die investering waard vinden. Klanten die toezeggen het toekomstige product af te willen nemen, vormen samen een Special Interest Group (SIG).”  “Dat klanten zich aan ons verbinden via een SIG, geeft ons het vertrouwen dat we ook echt met het juiste idee aan de slag gaan.”

Innovatie

Samen met u innoveren: wij doen niets liever. Daarom betrekken we bij innovatie altijd onze klanten.  De samenwerking met u als zorgverlener heeft ook een belangrijke plek in onze productvisie. Uw inbreng zorgt dat we makkelijke, waardevolle en goede ICT-oplossingen maken. Die inbreng verzamelen we dus graag op de juiste manier. 

De juiste manier hangt af van u en verschilt daarom per doelgroep. We zoeken voor iedere groep klanten naar de juiste, bijpassende aanpak van samen innoveren. Die aanpak kan verschillen per klant. In dit artikel komen dan ook de (verschillende) manieren van onze vier afdelingen (Business Units) aan bod.

“Vanuit PharmaPartners kunnen wij vooraf nooit alles bedenken, dus we betrekken klanten bij al onze innovaties”, vertelt Angela van den Berg, Business Analist bij Farmacie Groepen. Ineke van Vlimmeren, teamlead R&D en Portfolio eHealth vult aan: “Soms denken wij al te snappen hoe een softwaregebruiker denkt en doet, maar als we een innovatieve functie met gebruikers doorlopen, krijgen we veel waardevollere ideeën dan we zelf hadden verzonnen.”

Intensief samenwerken voor mooiere producten
Een SIG is echter niet nodig voor de Business Unit Farmacie Groepen: een hele afdeling gewijd aan grote apotheekzorggroepen. Van den Berg innoveert samen met deze klanten: “De groepen geven zelf aan wat voor samenwerking hun voorkeur heeft. Sommige groepen willen een hele intensieve samenwerking; dat levert mooiere producten op die voldoen aan hun wensen en behoeftes. Én zo kan direct een grote groep apothekers de innovatie gebruiken.” Bovendien zijn veel van deze innovaties ook geschikt voor individuele apotheken. Zo zijn innovaties vanuit Farmacie Groepen waardevol voor al onze apothekers.

Innoveren met een vaste groep klanten
Direct met klanten over innovaties praten zonder eerst een SIG te vormen? Ook als de klant niet aangesloten is bij een grote (zorg)groep? Hier heeft Farmacie Individueel iets op gevonden: het Innovatieplatform.

Visser: “Dankzij dit platform, en dan vooral de klanten die hieraan deelnemen, hebben we al een klantgroep die achter de waarde van een nieuw te ontwikkelen module of functie staat: deze klanten beslissen namelijk zelf welke innovatie we oppakken. Zo kun je sneller aan het daadwerkelijk ontwikkelen van een module beginnen.”  “Mochten klanten willen meedenken over innovaties in het Innovatieplatform, dan mogen ze altijd contact opnemen met mij via albertine.visser@pharmapartners.nl.” 

Vanuit vertrouwen samenwerken
Ongeacht met welke klant onze collega’s innoveren, samenwerken is de standaard. Van den Berg: “Je bouwt een goede band op en hebt vertrouwen in elkaar. Bovendien krijgen klanten een beeld bij waarom bepaalde ontwikkelingen lastig zijn of veel tijd kosten. Ze krijgen inzicht in onze werkwijze en kunnen betere keuzes maken over wat voor hen prioriteit heeft.” Zo starten we de juiste innovaties en komen we samen met u tot de mooiste producten.

Innoveren: op welke manier?

Nieuwe speler in het spel: de patiënt
Hoewel de vier Business Units allemaal een eigen manier van innoveren hebben, werken ze natuurlijk ook veel samen. Van Vlimmeren: “Zo is het Innovatieplatform nu bezig met een onderwerp dat eHealth raakt en is eHealth bij Huisartsenzorg betrokken bij Consult Voorbereidende Vragenlijsten.” eHealth werkt bij innovaties met zowel apothekers als huisartsen samen, maar voegt hier nog een belangrijke, extra speler aan toe: de patiënt.

“Wij zoeken continu naar balans: we willen dat huisarts en apotheker beiden blij zijn met onze producten, maar de patiënt moet het product wel gaan gebruiken. Anders mist het zijn doel”, legt Van Vlimmeren uit. “Zo zijn we nu bezig met een nieuwe bediening van MijnGezondheid.net. We willen dat iedereen MGn kan gebruiken: ook patiënten die niet goed kunnen zien en software gebruiken om schermen te lezen.”

‘’Het draait om het maken van een verbinding. Een verbinding tussen ons als apothekers en huisartsen met de organisatie van PharmaPartners.’' 

De overheid als innovatiemotor

Het verbeteren en uitbreiden van de oplossingen van PharmaPartners is een continu proces. Verbeteringen en innovaties komen niet uit de lucht vallen maar zijn het resultaat van een zorgvuldig innovatieproces. In dat proces speelt de overheid een heel belangrijke rol. Managing Director eHealth Piet Hein Knoop legt uit hoe dat zit.

Piet Hein Knoop heeft veel ervaring op het gebied van innovatie. Voor hij Managing Director van de business unit eHealth werd, was hij werkzaam als innovatiemanager bij PharmaPartners. “Wij zijn geen Apple”, stelt hij direct. “Apple kan een technologie pushen en een innovatie in de markt zetten waar tot dat moment nog geen duidelijke behoefte aan was. Het woord ‘Partners’ in onze naam betekent dat wij ons opstellen als partner van de zorgsector. Wij zijn voortdurend in dialoog met de markt en werken nauw samen met onze klanten om te identificeren wat ontbreekt en wat nodig is.

Innovaties en verbeteringen zijn dan ook in de eerste plaats het resultaat van klantwensen.” Die wensen krijgt PharmaPartners in beeld via de overlegorganen, via het Innovatieplatform of via de Special Interest Groups. Knoop: “Daarnaast komt het ook voor dat we voor sommige klanten heel specifiek maatwerk bouwen dat eventueel onderdeel van onze standaard kan worden.”

Hoe naast klantwensen ook wetgeving en subsidies de roadmap van PharmaPartners beïnvloeden

Momentum
Naast wetgeving zijn ook subsidies en innovatiepotjes belangrijke knoppen waar de overheid en verzekeraars aan kunnen draaien om zaken gedaan te krijgen in de zorgwereld. Deze stimuleringsgelden liggen veelal in het verlengde van de wet- en regelgeving, van aangescherpte normen of zijn het resultaat van politieke aandacht. Een goed voorbeeld hiervan is het versnellingsprogramma OPEN Eerstelijn. Knoop: “Dit programma helpt en stimuleert huisartsen om medische gegevens veilig digitaal te delen met patiënten. OPEN Eerstelijn sluit perfect aan bij onze visie op het beschikbaar stellen van betrouwbare en volledige informatie voor goede zorg. Zo’n programma zorgt voor momentum waar we gericht op kunnen anticiperen. Mede door OPEN waren we in staat om onze unit eHealth uit te bouwen naar bijna veertig mensen.” Het aantal patiënten dat gebruikmaakt van de mogelijkheid om hun dossier digitaal in te zien is in twee jaar tijd bijna verdriedubbeld. “Waar OPEN over het huisartsendossier ging, verwachten we vergelijkbare trajecten voor apothekers, bijvoorbeeld op het gebied van medicatiegegevens”, aldus Knoop.

Nieuwe tak van sport
Ook de groeiende aandacht voor data-analyse binnen PharmaPartners is het resultaat van prioriteiten die de overheid of zorgverzekeraar legt. Knoop: “De zorgverzekeraar wil bijvoorbeeld graag dat chronisch zieken meer aandacht krijgen van huisartsen en minder van ziekenhuizen. De aandacht wordt onder meer gestimuleerd via het inkoopbeleid van verzekeraars. Voor artsen betekende dit om te beginnen bijvoorbeeld dat ze een bepaalde subpopulatie vier keer per jaar op moesten gaan roepen. Vervolgens moet je als praktijk aan de verzekeraar kunnen bewijzen dat je dat inderdaad gedaan hebt en voldoet aan de eisen. Dat kost geweldig veel werk. Hierdoor groeit de behoefte aan data-analyse. Op zo’n ontwikkeling willen wij op de juiste manier anticiperen en onze klanten op de best mogelijke manier ontzorgen.”


Innoveren: op welke manier?

Samen met u innoveren: wij doen niets liever. Daarom betrekken we bij innovatie altijd onze klanten.  De samenwerking met u als zorgverlener heeft ook een belangrijke plek in onze productvisie. Uw inbreng zorgt dat we makkelijke, waardevolle en goede ICT-oplossingen maken. Die inbreng verzamelen we dus graag op de juiste manier. 

De juiste manier hangt af van u en verschilt daarom per doelgroep. We zoeken voor iedere groep klanten naar de juiste, bijpassende aanpak van samen innoveren. Die aanpak kan verschillen per klant. In dit artikel komen dan ook de (verschillende) manieren van onze vier afdelingen (Business Units) aan bod.

“Vanuit PharmaPartners kunnen wij vooraf nooit alles bedenken, dus we betrekken klanten bij al onze innovaties”, vertelt Angela van den Berg, Business Analist bij Farmacie Groepen. Ineke van Vlimmeren, teamlead R&D en Portfolio eHealth vult aan: “Soms denken wij al te snappen hoe een softwaregebruiker denkt en doet, maar als we een innovatieve functie met gebruikers doorlopen, krijgen we veel waardevollere ideeën dan we zelf hadden verzonnen.”

Onderhouden én innoveren
In 2015 werd dat zeer duidelijk. Martijn Ivens, Manager Innovatie Huisartsenzorg kijkt terug: “Toen hebben we op een pijnlijke manier moeten constateren dat de investeringen in onze innovaties ten koste gingen van de basis van onze software aangezien we daar geen tijd voor overhielden.” 

Bij Huisartsenzorg zorgde dit besef ervoor dat voor innovaties een aparte aanpak nodig was, zodat innovaties niet botsen met onderhoud: niet langer ontwikkelen we innovaties vanuit het budget voor het onderhoud, maar apart. Ivens: “Zo spelen we in op de brede behoefte van huisartsen aan een goede basis van Medicom en kunnen we tegelijkertijd innovaties oppakken die niet voor elke huisarts interessant hoeven te zijn, maar wel inspelen op toekomstbestendige digitalisering in de eerstelijnszorg.”

De Product Champion is spin in het web
Een kleinere groep apothekers of huisartsen kan nu vragen om een specifieke functionaliteit die aansluit op hun wensen en behoeftes. “Met ideeën die zijn toegespitst op de

behoeftes van een specifieke groep klanten gaan onze ‘Product Champions’ aan de slag”, vertelt Albertine Visser, Manager Innovatie Farmacie Individueel. “Een Product Champion is een medewerker van PharmaPartners die van het eerste idee tot het geleverde product de spin in het web is en dus cruciaal voor een succesvolle innovatie.” Ivens: “Zo’n Product Champion gaat samen met klanten na welke toegevoegde waarde een idee heeft, verkent welke klanten het idee nog meer interessant vinden en hoeveel tijd, moeite en geld de uiteindelijke ontwikkeling van het idee zou kosten. Hierna vragen we klanten of zij het idee die investering waard vinden. Klanten die toezeggen het toekomstige product af te willen nemen, vormen samen een Special Interest Group (SIG).”  “Dat klanten zich aan ons verbinden via een SIG, geeft ons het vertrouwen dat we ook echt met het juiste idee aan de slag gaan.”

Intensief samenwerken voor mooiere producten
Een SIG is echter niet nodig voor de Business Unit Farmacie Groepen: een hele afdeling gewijd aan grote apotheekzorggroepen. Van den Berg innoveert samen met deze klanten: “De groepen geven zelf aan wat voor samenwerking hun voorkeur heeft. Sommige groepen willen een hele intensieve samenwerking; dat levert mooiere producten op die voldoen aan hun wensen en behoeftes. Én zo kan direct een grote groep apothekers de innovatie gebruiken.” Bovendien zijn veel van deze innovaties ook geschikt voor individuele apotheken. Zo zijn innovaties vanuit Farmacie Groepen waardevol voor al onze apothekers.

Innoveren met een vaste groep klanten
Direct met klanten over innovaties praten zonder eerst een SIG te vormen? Ook als de klant niet aangesloten is bij een grote (zorg)groep? Hier heeft Farmacie Individueel iets op gevonden: het Innovatieplatform.

Visser: “Dankzij dit platform, en dan vooral de klanten die hieraan deelnemen, hebben we al een klantgroep die achter de waarde van een nieuw te ontwikkelen module of functie staat: deze klanten beslissen namelijk zelf welke innovatie we oppakken. Zo kun je sneller aan het daadwerkelijk ontwikkelen van een module beginnen.”  “Mochten klanten willen meedenken over innovaties in het Innovatieplatform, dan mogen ze altijd contact opnemen met mij via albertine.visser@pharmapartners.nl.” 

Nieuwe speler in het spel: de patiënt
Hoewel de vier Business Units allemaal een eigen manier van innoveren hebben, werken ze natuurlijk ook veel samen. Van Vlimmeren: “Zo is het Innovatieplatform nu bezig met een onderwerp dat eHealth raakt en is eHealth bij Huisartsenzorg betrokken bij Consult Voorbereidende Vragenlijsten.” eHealth werkt bij innovaties met zowel apothekers als huisartsen samen, maar voegt hier nog een belangrijke, extra speler aan toe: de patiënt.

“Wij zoeken continu naar balans: we willen dat huisarts en apotheker beiden blij zijn met onze producten, maar de patiënt moet het product wel gaan gebruiken. Anders mist het zijn doel”, legt Van Vlimmeren uit. “Zo zijn we nu bezig met een nieuwe bediening van MijnGezondheid.net. We willen dat iedereen MGn kan gebruiken: ook patiënten die niet goed kunnen zien en software gebruiken om schermen te lezen.”

PharmaPartners versnelt
De voorbije jaren groeide de invloed van de overheid op de ontwikkelroadmap van de software en de keuzes die PharmaPartners maakt. De overheid wil de zorg betaalbaar en toegankelijk voor iedereen houden en heeft daar concrete missies aan gekoppeld die richting geven aan het landelijke innovatiebeleid. Zorg meer in de eigen leefomgeving organiseren bijvoorbeeld. Of zorgen dat Nederlanders langer in goede gezondheid kunnen leven. Tegelijkertijd groeit de zorgvraag, stijgen de kosten en is er door toenemende vraag naar zorg en vergrijzing sprake van een steeds groter wordend tekort aan mensen. “De maatschappij staat voor een uitdaging”, stelt Knoop. “Die pijn leidt tot innovatie. Het hele pakket van wetgeving, kwaliteit, normen, subsidies en inkoopbeleid wordt daaromheen georganiseerd. Daardoor komt er zoveel op ons af dat we écht moeten versnellen. Om te kunnen voldoen aan die toenemende vraag naar softwarecode hebben we alleen de afgelopen twee jaar al meer dan 150 nieuwe mensen aangenomen.” 

Steeds zwaardere eisen
Veel ontwikkelcapaciteit wordt opgeslokt door nieuwe wet- en regelgeving in de zorg. Knoop: “Onze klanten krijgen via toezichtstructuren te maken met steeds zwaardere eisen die het resultaat zijn van wet- en regelgeving. Denk bijvoorbeeld aan de AVG. Hetzelfde geldt voor normen die geïntroduceerd of verzwaard worden. Zo’n norm vereist beleid en dat beleid wordt op ons als leverancier geprojecteerd. Op die manier zie je Europese regelgeving, landelijke regelgeving en aangescherpte normen terug in de keuzes die wij maken.”


Vanuit vertrouwen samenwerken
Ongeacht met welke klant onze collega’s innoveren, samenwerken is de standaard. Van den Berg: “Je bouwt een goede band op en hebt vertrouwen in elkaar. Bovendien krijgen klanten een beeld bij waarom bepaalde ontwikkelingen lastig zijn of veel tijd kosten. Ze krijgen inzicht in onze werkwijze en kunnen betere keuzes maken over wat voor hen prioriteit heeft.” Zo starten we de juiste innovaties en komen we samen met u tot de mooiste producten.

‘’Het draait om het maken van een verbinding. Een verbinding tussen ons als apothekers en huisartsen met de organisatie van PharmaPartners.’' 

De overheid als innovatiemotor

Hoe naast klantwensen ook wetgeving en subsidies de roadmap van PharmaPartners beïnvloeden
Het verbeteren en uitbreiden van de oplossingen van PharmaPartners is een continu proces. Verbeteringen en innovaties komen niet uit de lucht vallen maar zijn het resultaat van een zorgvuldig innovatieproces. In dat proces speelt de overheid een heel belangrijke rol. Managing Director eHealth Piet Hein Knoop legt uit hoe dat zit.

Piet Hein Knoop heeft veel ervaring op het gebied van innovatie. Voor hij Managing Director van de business unit eHealth werd, was hij werkzaam als innovatiemanager bij PharmaPartners. “Wij zijn geen Apple”, stelt hij direct. “Apple kan een technologie pushen en een innovatie in de markt zetten waar tot dat moment nog geen duidelijke behoefte aan was. Het woord ‘Partners’ in onze naam betekent dat wij ons opstellen als partner van de zorgsector. Wij zijn voortdurend in dialoog met de markt en werken nauw samen met onze klanten om te identificeren wat ontbreekt en wat nodig is.

Innovaties en verbeteringen zijn dan ook in de eerste plaats het resultaat van klantwensen.” Die wensen krijgt PharmaPartners in beeld via de overlegorganen, via het Innovatieplatform of via de Special Interest Groups. Knoop: “Daarnaast komt het ook voor dat we voor sommige klanten heel specifiek maatwerk bouwen dat eventueel onderdeel van onze standaard kan worden.”

Innovatie