In gesprek met

Wat zijn die juiste keuzes?
Jantien van Ittersum: “Naar mijn mening is ondersteuning van de professional op de werkvloer erg belangrijk. Je wil een meedenkend systeem zodat je de juiste gegevens op het juiste moment voor handen hebt en kan terugvallen op kwalitatieve beslisondersteuning. Maar ook makkelijke communicatie met de patiënt is belangrijk.” 

Rogier Hilbers: “MijnGezondheid.net maakt die communicatie mogelijk. Bovendien kom je zo als zorgverlener meteen tegemoet aan wat de patiënt van jou verwacht, namelijk laagdrempelige en makkelijke, digitale toegang tot zorg. Elke apotheek in de wijk is hierdoor direct een digitale apotheek. Patiënten kunnen online medicatie bestellen, online contact met de zorgverlener opnemen en online vragen stellen. De organisatie is complexer, maar als zorgverlener laat je zo zien dat je betrokken bent bij de patiënt, zowel fysiek als digitaal.

Daarnaast heb je als apotheek zo ook extra bestaansrecht voor de toekomst. Je kan je als apotheker namelijk gedragen als dossierhoeder. Dat houdt in dat je elke vraag over het medicijndossier van de patiënt kan beantwoorden, weet welke medicatie die patiënt gebruikt en hoe. Bovendien kan de apotheker zo de huisarts ondersteunen.”  

Jantien van Ittersum: “Vanuit die gedachte is het een goede ontwikkeling en erg handig dat bestaande leveranciers als Topicus en PharmaPartners zich met elkaar verbinden. Nu zijn we veel werk kwijt aan overdrachten van gegevens naar andere zorgverleners, omdat onze systemen geen gegevens met elkaar delen. Dat is verspilling van ICT, menskracht en geld.” 

Ik ben ervan overtuigd dat PharmaPartners goed luistert naar haar klanten, maar klanten willen duizend verschillende dingen.

De juiste balans tussen luisteren en vooroplopen 

In de vorige twee PharmaPapers blikten we terug met de voorzitters van de Pharmacom-Raad en Adviesraad Huis-artsenzorg op de ontwikkelingen binnen PharmaPartners. Voor deze editie geven de heren het stokje graag over aan hun collega-raadsleden Jantien van Ittersum-Van Beukering, huisarts bij Huisartsenpraktijk Lemelerveld, en Rogier Hilbers, eigenaar en apotheker van Apotheek De Drie Stellingen.

In het vorige artikel beantwoordde Raymond Kolman de vraag ‘Welke stappen kan PharmaPartners nog zetten?’ met dat we vooral dingen af moeten maken. Merkt u verschil op dit gebied? 

Rogier Hilbers: “Tijdens de raadsvergaderingen bespreken we continu het spanningsveld tussen ‘maak af wat we hebben’ versus ‘ga mee met de tijd’. Op dit moment zetten we in op ‘afmaken’. De ontwikkeling van het Patiënt Dashboard en Digitaal Recept zijn hier goede voorbeelden van. Zo bevatte Digitaal Recept (papierloos werken) nog ruimte voor verbetering. PharmaPartners verbetert daarom iedere, nieuwe oplevering van papierloos werken met feedback van klanten.”

Jantien van Ittersum: “Prioriteren is hierbij van groot belang. Ik ben ervan overtuigd dat PharmaPartners goed luistert naar haar klanten, maar klanten willen duizend verschillende dingen. Vanuit de raden helpen we PharmaPartners de juiste keuzes hierin te maken.”  

Hoe zorgen we dat de zorg op de toekomst is voorbereid?
Rogier Hilbers: “PharmaPartners is de grootste in de markt en zo moet het bedrijf zich ook gedragen. De keuzes die PharmaPartners maakt, kunnen verandering in de markt teweegbrengen. Zo is PharmaPartners een koploper binnen VIPP Farmacie. Neem klanten dan ook mee in wat vanuit VIPP Farmacie wordt gedaan en geef inzicht in de landelijke ontwikkelingen. Aangezien dit versnellingsprogramma tot doel heeft de eigen gegevens aan de patiënt beschikbaar te stellen, heeft VIPP veel invloed op de verdere ontwikkeling van onze software. Het is belangrijk dat apothekers hiervan afweten.” 

Jantien van Ittersum: “Aan de andere kant wil je blinde vlekken vanuit PharmaPartners en de raden voorkomen en zicht houden op de wensen van dagelijkse gebruikers van Medicom. Daarom ben ik heel blij met #lekkerwerken. Iedere gebruiker kan hierdoor heel makkelijk input geven. 

Een goed voorbeeld hiervan is de aanpassing dat we bij de bloeddrukmeting meteen hartslag en -ritme kunnen invullen. Dat was vanuit mij geen concrete wens, maar ik ben hier nu heel blij mee. Ook is mijn.pharmapartners.nl nu voor elke praktijkmedewerker direct toegankelijk vanuit Medicom. Mijn collega’s mogen wat mij betreft nog meer wensen voor #lekkerwerken aanleveren. Zo zien PharmaPartners en de raden wat moet worden opgepakt en houden we elkaar scherp.”

In gesprek met

De juiste balans tussen luisteren en vooroplopen 

In de vorige twee PharmaPapers blikten we terug met de voorzitters van de Pharmacom-Raad en Adviesraad Huis-artsenzorg op de ontwikkelingen binnen PharmaPartners. Voor deze editie geven de heren het stokje graag over aan hun collega-raadsleden Jantien van Ittersum-Van Beukering, huisarts bij Huisartsenpraktijk Lemelerveld, en Rogier Hilbers, eigenaar en apotheker van Apotheek De Drie Stellingen.

In het vorige artikel beantwoordde Raymond Kolman de vraag ‘Welke stappen kan PharmaPartners nog zetten?’ met dat we vooral dingen af moeten maken. Merkt u verschil op dit gebied? 

Rogier Hilbers: “Tijdens de raadsvergaderingen bespreken we continu het spanningsveld tussen ‘maak af wat we hebben’ versus ‘ga mee met de tijd’. Op dit moment zetten we in op ‘afmaken’. De ontwikkeling van het Patiënt Dashboard en Digitaal Recept zijn hier goede voorbeelden van. Zo bevatte Digitaal Recept (papierloos werken) nog ruimte voor verbetering. PharmaPartners verbetert daarom iedere, nieuwe oplevering van papierloos werken met feedback van klanten.”

Jantien van Ittersum: “Prioriteren is hierbij van groot belang. Ik ben ervan overtuigd dat PharmaPartners goed luistert naar haar klanten, maar klanten willen duizend verschillende dingen. Vanuit de raden helpen we PharmaPartners de juiste keuzes hierin te maken.”  

Wat zijn die juiste keuzes?
Jantien van Ittersum: “Naar mijn mening is ondersteuning van de professional op de werkvloer erg belangrijk. Je wil een meedenkend systeem zodat je de juiste gegevens op het juiste moment voor handen hebt en kan terugvallen op kwalitatieve beslisondersteuning. Maar ook makkelijke communicatie met de patiënt is belangrijk.” 

Rogier Hilbers: “MijnGezondheid.net maakt die communicatie mogelijk. Bovendien kom je zo als zorgverlener meteen tegemoet aan wat de patiënt van jou verwacht, namelijk laagdrempelige en makkelijke, digitale toegang tot zorg. Elke apotheek in de wijk is hierdoor direct een digitale apotheek. Patiënten kunnen online medicatie bestellen, online contact met de zorgverlener opnemen en online vragen stellen. De organisatie is complexer, maar als zorgverlener laat je zo zien dat je betrokken bent bij de patiënt, zowel fysiek als digitaal.

Daarnaast heb je als apotheek zo ook extra bestaansrecht voor de toekomst. Je kan je als apotheker namelijk gedragen als dossierhoeder. Dat houdt in dat je elke vraag over het medicijndossier van de patiënt kan beantwoorden, weet welke medicatie die patiënt gebruikt en hoe. Bovendien kan de apotheker zo de huisarts ondersteunen.”  

Jantien van Ittersum: “Vanuit die gedachte is het een goede ontwikkeling en erg handig dat bestaande leveranciers als Topicus en PharmaPartners zich met elkaar verbinden. Nu zijn we veel werk kwijt aan overdrachten van gegevens naar andere zorgverleners, omdat onze systemen geen gegevens met elkaar delen. Dat is verspilling van ICT, menskracht en geld.” 

Hoe zorgen we dat de zorg op de toekomst is voorbereid?
Rogier Hilbers: “PharmaPartners is de grootste in de markt en zo moet het bedrijf zich ook gedragen. De keuzes die PharmaPartners maakt, kunnen verandering in de markt teweegbrengen. Zo is PharmaPartners een koploper binnen VIPP Farmacie. Neem klanten dan ook mee in wat vanuit VIPP Farmacie wordt gedaan en geef inzicht in de landelijke ontwikkelingen. Aangezien dit versnellingsprogramma tot doel heeft de eigen gegevens aan de patiënt beschikbaar te stellen, heeft VIPP veel invloed op de verdere ontwikkeling van onze software. Het is belangrijk dat apothekers hiervan afweten.” 

Jantien van Ittersum: “Aan de andere kant wil je blinde vlekken vanuit PharmaPartners en de raden voorkomen en zicht houden op de wensen van dagelijkse gebruikers van Medicom. Daarom ben ik heel blij met #lekkerwerken. Iedere gebruiker kan hierdoor heel makkelijk input geven. 

Een goed voorbeeld hiervan is de aanpassing dat we bij de bloeddrukmeting meteen hartslag en -ritme kunnen invullen. Dat was vanuit mij geen concrete wens, maar ik ben hier nu heel blij mee. Ook is mijn.pharmapartners.nl nu voor elke praktijkmedewerker direct toegankelijk vanuit Medicom. Mijn collega’s mogen wat mij betreft nog meer wensen voor #lekkerwerken aanleveren. Zo zien PharmaPartners en de raden wat moet worden opgepakt en houden we elkaar scherp.”

Ik ben ervan overtuigd dat PharmaPartners goed luistert naar haar klanten, maar klanten willen duizend verschillende dingen.