Lees het volledige artikel ‘’Samenwerken maakt ieders vak makkelijker en aangenamer’’ via onze website.
Gegevens uitwisselen via ICT
Als voorbeeld van ICT voor uitwisseling van zorginhoudelijke informatie haalt De Jong Edifact voor receptenverkeer aan, maar dat heeft zijn kanttekeningen: “Edifact brengt wel beperkingen met zich mee in de informatie die je met elkaar kan uitwisselen. Ook kunnen sommige berichten soms niet aankomen, waardoor je informatie kan missen.”
“Er is niets irritanter dan een medicatielijst die niet klopt”, vertelt Kelder, “Het gaat uiteindelijk om de patiënt. Dus als je voor hem drie uur lang moet nagaan of zijn medicatielijst actueel is en klopt, doe je dat natuurlijk.”

Clustersamenwerking
Hoe werken de zorgverleners in Nieuw-Vennep samen?
“Ons hele cluster heeft bijvoorbeeld een interne telefoonlijn met voorkeuzenummers, dus je hoeft niet via de praktijknummers te bellen. Dat is iets wat we zelf gedaan hebben om makkelijker samen te werken”, vertelt Hoekstra. Kelder geeft hierbij een voorbeeld: “Bij medicijnvragen kan ik een specialist bellen, maar ik kan veel beter Arjan bellen.”
Medicatie- en patiëntgegevens deel je een op een met elkaar
Elkaar helpen zoeken is extra eenvoudig in Nieuw-Vennep, omdat de zorgverleners in deze regio binnen hetzelfde cluster werken. “Je deelt de medicatiestatus en -historie een op een via Pharmacom en Medicom. Je kan direct zien dat medicatie is gestopt of gewijzigd, op welke datum en door wie. Zo kun je makkelijk met elkaar nagaan of dat juist is”, vertelt Hoekstra, “heel soms staat hier per ongeluk iets in dat niet klopt, maar dat is te verwaarlozen en komt vaak door een menselijke fout.”
Ook zorgt deze manier van gegevens delen ervoor dat een apotheker direct de relevante laboratoriumwaarden voor zich heeft, die de huisarts met hem deelt. Deze waarden maken de beslismomenten voor Hoekstra eenvoudiger, zonder dat hij meteen met de huisarts moet bellen: “Bepaalde belangrijke labwaarden krijg je zelfs direct in beeld, ook van patiënten die nog geen toestemming hebben gegeven. Zo weet ik of ik actie moet ondernemen of niet.”
De twee zorgverleners werken samen op cluster Nieuw-Vennep. Een cluster dat Strategisch Portfolio Expert Sander de Jong aanhaalde als voorbeeld van zorgverleners die de voordelen van samenwerken goed doorhebben. Zeker nu de vraag aan zorgverleners om samen te werken, steeds luider wordt.
Lees meer

“Samenwerken maakt ieders vak makkelijker en aangenamer”

Zo ziet Arjan Hoekstra, apotheker van Apotheek De Kind, de samenwerking met de andere zorgverleners in zijn regio. Martine Kelder, huisarts bij Gezondheidscentrum De Nieuwe Kern, haakt hierop in: “We hebben korte lijntjes in Nieuw-Vennep, dat maakt ons werk makkelijk. Als je denkt ‘er klopt iets niet’, bellen we elkaar en helpen elkaar met zoeken.”

Gemeenschappelijke ICT
Volgens De Jong is deze manier van samenwerken precies de manier die we vanuit PharmaPartners ondersteunen. “Als je optimaal wil samenwerken, is ICT daar een heel belangrijk hulpmiddel voor.”
Hoekstra legt uit: “Je krijgt een fijne samenwerking als systemen goed werken en je de informatie in deze systemen bijhoudt. ICT zorgt niet automatisch voor een goede samenwerking: je moet er wel wat voor doen. Pharmacom en Medicom zijn systemen die je kan gebruiken om goed samen te werken.”
De Jong vertelt verder: “Zorgverleners worden heel erg gestimuleerd om in de regio zorgverbanden aan te gaan, maar dan ontkom je er bijna niet aan na te denken over gemeenschappelijke ICT. Want hoe wissel je zorginhoudelijke informatie uit met de collega’s met wie je samenwerkt?”
Een medicatielijst die klopt
Volgens Kelder is het grootste voordeel van de combinatie Medicom en Pharmacom daarom “dat informatie klopt. Het scheelt heel veel tijd als ik er gewoon vanuit kan gaan dat de medicatielijst en geregistreerde contra-indicaties en intoleranties juist zijn.” Hoekstra beaamt dit: “en als ik toch twijfel of een intolerantiemelding krijg, kost het over het algemeen niet veel tijd om uit te zoeken of de melding juist is.”
Zoeken in een hooiberg
“Zo hadden we laatst een patiënt die intolerant is voor amoxicilline, wat bleek uit dat hij een zwarte tong had gekregen. Maar dat is een bijwerking, geen intolerantie.” Samen met de arts besprak Hoekstra of ze deze intolerantie weer uit het EPD wilden halen. Op basis van de informatie in hun gedeelde gegevens konden ze heel gericht op datum zoeken naar waarom deze intolerantie in eerste instantie was doorgevoerd. “Je hoeft dan niet in die grote hooiberg te zoeken.”
Ook de mogelijkheid tot formulariumgericht voorschrijven in Medicom draagt bij aan de vindbaarheid van gegevens. Kelder: “Ik probeer zoveel mogelijk formulariumgericht voor te schrijven. Zo zorg je voor minder fouten en een goede koppeling van ziekte-beelden, waardoor je in theorie ook makkelijker kan terugzoeken.”

Lees meer

Gemeenschappelijke ICT
Volgens De Jong is deze manier van samenwerken precies de manier die we vanuit PharmaPartners ondersteunen. “Als je optimaal wil samenwerken, is ICT daar een heel belangrijk hulpmiddel voor.”
Hoekstra legt uit: “Je krijgt een fijne samenwerking als systemen goed werken en je de informatie in deze systemen bijhoudt. ICT zorgt niet automatisch voor een goede samenwerking: je moet er wel wat voor doen. Pharmacom en Medicom zijn systemen die je kan gebruiken om goed samen te werken.”
De Jong vertelt verder: “Zorgverleners worden heel erg gestimuleerd om in de regio zorgverbanden aan te gaan, maar dan ontkom je er bijna niet aan na te denken over gemeenschappelijke ICT. Want hoe wissel je zorginhoudelijke informatie uit met de collega’s met wie je samenwerkt?”

Clustersamenwerking

Zo ziet Arjan Hoekstra, apotheker van Apotheek De Kind, de samenwerking met de andere zorgverleners in zijn regio. Martine Kelder, huisarts bij Gezondheidscentrum De Nieuwe Kern, haakt hierop in: “We hebben korte lijntjes in Nieuw-Vennep, dat maakt ons werk makkelijk. Als je denkt ‘er klopt iets niet’, bellen we elkaar en helpen elkaar met zoeken.”
Hoe werken de zorgverleners in Nieuw-Vennep samen?
“Ons hele cluster heeft bijvoorbeeld een interne telefoonlijn met voorkeuzenummers, dus je hoeft niet via de praktijknummers te bellen. Dat is iets wat we zelf gedaan hebben om makkelijker samen te werken”, vertelt Hoekstra. Kelder geeft hierbij een voorbeeld: “Bij medicijnvragen kan ik een specialist bellen, maar ik kan veel beter Arjan bellen.”

Een medicatielijst die klopt
Volgens Kelder is het grootste voordeel van de combinatie Medicom en Pharmacom daarom “dat informatie klopt. Het scheelt heel veel tijd als ik er gewoon vanuit kan gaan dat de medicatielijst en geregistreerde contra-indicaties en intoleranties juist zijn.” Hoekstra beaamt dit: “en als ik toch twijfel of een intolerantiemelding krijg, kost het over het algemeen niet veel tijd om uit te zoeken of de melding juist is.”
Lees het volledige artikel ‘’Samenwerken maakt ieders vak makkelijker en aangenamer’’ via onze website.
Zoeken in een hooiberg
“Zo hadden we laatst een patiënt die intolerant is voor amoxicilline, wat bleek uit dat hij een zwarte tong had gekregen. Maar dat is een bijwerking, geen intolerantie.” Samen met de arts besprak Hoekstra of ze deze intolerantie weer uit het EPD wilden halen. Op basis van de informatie in hun gedeelde gegevens konden ze heel gericht op datum zoeken naar waarom deze intolerantie in eerste instantie was doorgevoerd. “Je hoeft dan niet in die grote hooiberg te zoeken.”
Ook de mogelijkheid tot formulariumgericht voorschrijven in Medicom draagt bij aan de vindbaarheid van gegevens. Kelder: “Ik probeer zoveel mogelijk formulariumgericht voor te schrijven. Zo zorg je voor minder fouten en een goede koppeling van ziekte-beelden, waardoor je in theorie ook makkelijker kan terugzoeken.”
“Samenwerken maakt ieders vak makkelijker en aangenamer”
De twee zorgverleners werken samen op cluster Nieuw-Vennep. Een cluster dat Strategisch Portfolio Expert Sander de Jong aanhaalde als voorbeeld van zorgverleners die de voordelen van samenwerken goed doorhebben. Zeker nu de vraag aan zorgverleners om samen te werken, steeds luider wordt.
Medicatie- en patiëntgegevens deel je een op een met elkaar
Elkaar helpen zoeken is extra eenvoudig in Nieuw-Vennep, omdat de zorgverleners in deze regio binnen hetzelfde cluster werken. “Je deelt de medicatiestatus en -historie een op een via Pharmacom en Medicom. Je kan direct zien dat medicatie is gestopt of gewijzigd, op welke datum en door wie. Zo kun je makkelijk met elkaar nagaan of dat juist is”, vertelt Hoekstra, “heel soms staat hier per ongeluk iets in dat niet klopt, maar dat is te verwaarlozen en komt vaak door een menselijke fout.”
Ook zorgt deze manier van gegevens delen ervoor dat een apotheker direct de relevante laboratoriumwaarden voor zich heeft, die de huisarts met hem deelt. Deze waarden maken de beslismomenten voor Hoekstra eenvoudiger, zonder dat hij meteen met de huisarts moet bellen: “Bepaalde belangrijke labwaarden krijg je zelfs direct in beeld, ook van patiënten die nog geen toestemming hebben gegeven. Zo weet ik of ik actie moet ondernemen of niet.”
Gegevens uitwisselen via ICT
Als voorbeeld van ICT voor uitwisseling van zorginhoudelijke informatie haalt De Jong Edifact voor receptenverkeer aan, maar dat heeft zijn kanttekeningen: “Edifact brengt wel beperkingen met zich mee in de informatie die je met elkaar kan uitwisselen. Ook kunnen sommige berichten soms niet aankomen, waardoor je informatie kan missen.”
“Er is niets irritanter dan een medicatielijst die niet klopt”, vertelt Kelder, “Het gaat uiteindelijk om de patiënt. Dus als je voor hem drie uur lang moet nagaan of zijn medicatielijst actueel is en klopt, doe je dat natuurlijk.”