
Meer aandacht voor de patiënt met de module Consult Voorbereidende Vragenlijsten
Voor de huisarts
Tijdens een consult besteedt een zorgverlener veel tijd aan het stellen van standaard- vragen aan de patiënt om een goed beeld te krijgen van de gezondheidssituatie. Hoewel deze vragen noodzakelijk zijn, blijft er hierdoor minder tijd over voor het ‘echte’ gesprek met de patiënt, terwijl dit juist zo belangrijk is. PharmaPartners zocht samen met klanten naar een oplossing. Dit najaar verschijnt de module Consult Voorbereidende Vragenlijsten. Deze geïntegreerde module vermindert de registratielast voor zorgverleners en creëert meer tijd en aandacht voor de patiënt.
David van Praag is Accountmanager Huisartsenzorg bij PharmaPartners en begeleidt de ontwikkeling van deze module. Van Praag: “Met een leeg A4’tje op zak bezocht ik zorgverleners uit het hele land en noteerde hun behoeftes. Het resultaat is een nieuwe module die samen met zorgverleners tot stand is gekomen.”
Minder werkdruk en meer aandacht voor de patiënt
Verschillende maatschappelijke ontwikkelingen waren de aanleiding voor het ontwikkelen van deze module. Er is één ontwikkeling die Van Praag in het bijzonder verontrust: “Het aantal (chronische) patiënten met een complexe zorgvraag groeit. Hierdoor neemt de druk op de zorgverleners toe. We moeten dus een manier zien te vinden om de werkdruk te verlagen en het werkplezier te verhogen.”
Een oplossing werd gevonden in de ontwikkeling van de module Consult Voorbereidende Vragenlijsten. Middels deze module kan de huisarts, assistente of praktijkondersteuner de patiënt binnenkort voorafgaand aan het consult een digitale vragenlijst toesturen vanuit Medicom. De patiënt vult deze in via MijnGezondheid.net of de app MedGemak. De resultaten kunnen vervolgens direct verwerkt worden in het patiëntendossier.
Volgens Van Praag een stap in de goede richting: “Het is een module die een zorgverlener veel werk uit handen neemt. Door het toesturen van vragenlijsten naar de patiënt voorafgaand aan het consult, hoeft een zorgverlener tijdens het consult niet steeds dezelfde vragen te stellen en kan het gesprek meteen gaan over hetgeen waar op moet worden ingezoomd. Ook kan aan de hand van de ingevulde vragenlijst besloten worden dat een bezoek aan de praktijk niet nodig is. Het vermindert niet alleen registratielast, maar bespaart ook tijd waardoor er meer ruimte is voor persoonlijke aandacht voor de patiënt.’’


‘’Een praktijkondersteuner is opgeleid om protocollen te volgen, maar na een tijdje merk je dat je alleen maar lijstjes aan het afvinken bent. Dat is voor jezelf en voor de patiënt niet bevredigend.”
“Het is een module die een zorgverlener veel werk uit handen neemt. Door het toesturen van vragenlijsten naar de patiënt voorafgaand aan het consult, hoeft een zorgverlener tijdens het consult niet steeds dezelfde vragen te stellen’’
Een module voor en door zorgverleners
Innovaties worden bij PharmaPartners altijd samen met de klant ontwikkeld. Dit geldt ook voor deze module. Met een groep geïnteresseerde klanten wordt er gekeken naar welke behoeften er zijn en welke functionaliteiten hier een oplossing in bieden. Van Praag: “Op dit moment bevinden we ons in de ontwikkelfase van de module. Tijdens online sessies vragen we feedback aan de deelnemende zorgverleners. Het laten aansluiten van de module bij de dagelijkse praktijkvoering en het verbeteren van het gebruiksgemak staan hierin centraal. Mijn collega’s en ik stellen veel vragen om de wensen van de klant te achterhalen, omdat we nu nog aanpassingen kunnen maken voor het lanceermoment.”
Jamie Pater, kwaliteitsverpleegkundige bij Stichting Rijncoepel, en Anita Koole, praktijkmanager bij gezondheidscentrum Dillenburg, zijn betrokken bij de ontwikkeling en kijken uit naar de lancering. Pater: “De module tackelt uitdagingen waar we dagelijks mee te maken hebben en biedt mogelijkheden voor de toekomst. Doordat we voorafgaand aan het consult de resultaten kunnen inzien, kunnen we direct inspelen op eventuele gevaren die de antwoorden laten zien. We kunnen de patiënt dan vragen om eerder langs te komen. ” Koole denkt er hetzelfde over. “We werken nog niet met de module, maar ik zie nu al voordelen, zoals tijdswinst, het uitvoeren van minder handelingen en daardoor natuurlijk meer ruimte voor persoonlijk contact met de patiënt.”

in innovaties waarmee de zorgverlener écht
geholpen is
PharmaPartners gelooft sterk in samen innoveren met de klant. De zorgverleners die met onze systemen werken, zien dagelijks wat goed gaat en beter kan. Zij weten waar écht behoefte aan is. Om die reden werken wij vanuit partnerschap binnen Special Interest Groups (SIG’s) met zorgverleners en zorggroepen aan nieuwe ICT-oplossingen. Maar waarom is innoveren binnen de eerstelijnszorg nu eigenlijk zo belangrijk? Hoe gaat het innovatieproces bij PharmaPartners in zijn werk? En waarom worden innovaties altijd ontwikkeld in samenwerking met de klant?
Accountmanager Huisartsenzorg David van Praag en Manager Innovatie Martijn Ivens leggen uit hoe het werkt. In een open gesprek reflecteren zij kritisch op het innovatieproces van PharmaPartners en digitalisering binnen de eerstelijnszorg.

Lees meer
De patiënt meer in regie
De module Consult Voorbereidende Vragenlijsten verlicht niet alleen de werkdruk maar heeft ook voordelen voor de patiënt, verwacht Pater: “De patiënt heeft tijd om vooraf na te denken en gerichter vragen te stellen tijdens het consult.” Koole beaamt dit. “Persoonlijke aandacht van de zorgverlener samen met de input van de patiënt is cruciaal om passende zorg te verlenen. Een praktijkondersteuner is opgeleid om protocollen te volgen, maar na een tijdje merk je dat je alleen maar lijstjes aan het afvinken bent. Dat is voor jezelf en voor de patiënt niet bevredigend.”
Volgens Van Praag krijgt de patiënt meer regie. “Het wordt nu voor patiënten ook mogelijk om bijvoorbeeld hun dagcurves digitaal op te slaan en te delen met de praktijk. De patiënt hoeft de waarden dus niet meer op te schrijven en mee te nemen naar de praktijk om te laten invoeren door de praktijkondersteuner.’’

Belangrijke input van eindgebruikers
Hoewel het enige tijd heeft geduurd voordat de ontwikkeling van de nieuwe Medicom agenda is gestart, is Boertien erg te spreken over de samenwerking met het ontwikkelteam van PharmaPartners: “De CAM heeft zich langere tijd hard gemaakt voor het herzien van de agendamodule. Nu we gestart zijn, bevalt het mij erg goed om mee te denken; niet zozeer als CAM-lid, maar vooral als eindgebruiker.” Volgens Alexander van Balen, Product Owner & Business Analist, is dit een enorme meerwaarde van samen ontwikkelen: “Door het vele contact tussen het ontwikkelteam en de eindgebruikers ontwikkelen we echt ‘samen’ een nieuw product. Een hoop zaken hadden wij niet zelf kunnen bedenken.”
In het ontwikkelingstraject is er veel aandacht voor de gebruikerservaring van de Medicom agenda. Anne Vincenten, User Experience Designer, heeft gebruikers op verschillende manieren betrokken bij de invulling hiervan. Zo heeft zij enkele gebruikers de kans geboden om zelf te visualiseren hoe zij de ‘ideale agenda’ voor zich zien: “Door met een leeg vel papier te starten, hebben we gezamenlijk heel bewust nagedacht over de indeling en vormgeving van het scherm. In de gebruikerstesten die hierop volgden, kwamen steeds wel punten naar voren die in de verdere ontwikkeling meegenomen konden worden.”
Medicom agenda

Lees meer
Meer aandacht voor de patiënt met de module Consult Voorbereidende Vragenlijsten
Voor de huisarts
Tijdens een consult besteedt een zorgverlener veel tijd aan het stellen van standaard- vragen aan de patiënt om een goed beeld te krijgen van de gezondheidssituatie. Hoewel deze vragen noodzakelijk zijn, blijft er hierdoor minder tijd over voor het ‘echte’ gesprek met de patiënt, terwijl dit juist zo belangrijk is. PharmaPartners zocht samen met klanten naar een oplossing. Dit najaar verschijnt de module Consult Voorbereidende Vragenlijsten. Deze geïntegreerde module vermindert de registratielast voor zorgverleners en creëert meer tijd en aandacht voor de patiënt.
David van Praag is Accountmanager Huisartsenzorg bij PharmaPartners en begeleidt de ontwikkeling van deze module. Van Praag: “Met een leeg A4’tje op zak bezocht ik zorgverleners uit het hele land en noteerde hun behoeftes. Het resultaat is een nieuwe module die samen met zorgverleners tot stand is gekomen.”
Minder werkdruk en meer aandacht voor de patiënt
Verschillende maatschappelijke ontwikkelingen waren de aanleiding voor het ontwikkelen van deze module. Er is één ontwikkeling die Van Praag in het bijzonder verontrust: “Het aantal (chronische) patiënten met een complexe zorgvraag groeit. Hierdoor neemt de druk op de zorgverleners toe. We moeten dus een manier zien te vinden om de werkdruk te verlagen en het werkplezier te verhogen.”
Een oplossing werd gevonden in de ontwikkeling van de module Consult Voorbereidende Vragenlijsten. Middels deze module kan de huisarts, assistente of praktijkondersteuner de patiënt binnenkort voorafgaand aan het consult een digitale vragenlijst toesturen vanuit Medicom. De patiënt vult deze in via MijnGezondheid.net of de app MedGemak. De resultaten kunnen vervolgens direct verwerkt worden in het patiëntendossier.
Volgens Van Praag een stap in de goede richting: “Het is een module die een zorgverlener veel werk uit handen neemt. Door het toesturen van vragenlijsten naar de patiënt voorafgaand aan het consult, hoeft een zorgverlener tijdens het consult niet steeds dezelfde vragen te stellen en kan het gesprek meteen gaan over hetgeen waar op moet worden ingezoomd. Ook kan aan de hand van de ingevulde vragenlijst besloten worden dat een bezoek aan de praktijk niet nodig is. Het vermindert niet alleen registratielast, maar bespaart ook tijd waardoor er meer ruimte is voor persoonlijke aandacht voor de patiënt.’’


in innovaties waarmee de zorgverlener écht
geholpen is
PharmaPartners gelooft sterk in samen innoveren met de klant. De zorgverleners die met onze systemen werken, zien dagelijks wat goed gaat en beter kan. Zij weten waar écht behoefte aan is. Om die reden werken wij vanuit partnerschap binnen Special Interest Groups (SIG’s) met zorgverleners en zorggroepen aan nieuwe ICT-oplossingen. Maar waarom is innoveren binnen de eerstelijnszorg nu eigenlijk zo belangrijk? Hoe gaat het innovatieproces bij PharmaPartners in zijn werk? En waarom worden innovaties altijd ontwikkeld in samenwerking met de klant?
Accountmanager Huisartsenzorg David van Praag en Manager Innovatie Martijn Ivens leggen uit hoe het werkt. In een open gesprek reflecteren zij kritisch op het innovatieproces van PharmaPartners en digitalisering binnen de eerstelijnszorg.

Lees meer

“Het is een module die een zorgverlener veel werk uit handen neemt. Door het toesturen van vragenlijsten naar de patiënt voorafgaand aan het consult, hoeft een zorgverlener tijdens het consult niet steeds dezelfde vragen te stellen’’
Een module voor en door zorgverleners
Innovaties worden bij PharmaPartners altijd samen met de klant ontwikkeld. Dit geldt ook voor deze module. Met een groep geïnteresseerde klanten wordt er gekeken naar welke behoeften er zijn en welke functionaliteiten hier een oplossing in bieden. Van Praag: “Op dit moment bevinden we ons in de ontwikkelfase van de module. Tijdens online sessies vragen we feedback aan de deelnemende zorgverleners. Het laten aansluiten van de module bij de dagelijkse praktijkvoering en het verbeteren van het gebruiksgemak staan hierin centraal. Mijn collega’s en ik stellen veel vragen om de wensen van de klant te achterhalen, omdat we nu nog aanpassingen kunnen maken voor het lanceermoment.”
Jamie Pater, kwaliteitsverpleegkundige bij Stichting Rijncoepel, en Anita Koole, praktijkmanager bij gezondheidscentrum Dillenburg, zijn betrokken bij de ontwikkeling en kijken uit naar de lancering. Pater: “De module tackelt uitdagingen waar we dagelijks mee te maken hebben en biedt mogelijkheden voor de toekomst. Doordat we voorafgaand aan het consult de resultaten kunnen inzien, kunnen we direct inspelen op eventuele gevaren die de antwoorden laten zien. We kunnen de patiënt dan vragen om eerder langs te komen. ” Koole denkt er hetzelfde over. “We werken nog niet met de module, maar ik zie nu al voordelen, zoals tijdswinst, het uitvoeren van minder handelingen en daardoor natuurlijk meer ruimte voor persoonlijk contact met de patiënt.”

‘’Een praktijkondersteuner is opgeleid om protocollen te volgen, maar na een tijdje merk je dat je alleen maar lijstjes aan het afvinken bent. Dat is voor jezelf en voor de patiënt niet bevredigend.”
De patiënt meer in regie
De module Consult Voorbereidende Vragenlijsten verlicht niet alleen de werkdruk maar heeft ook voordelen voor de patiënt, verwacht Pater: “De patiënt heeft tijd om vooraf na te denken en gerichter vragen te stellen tijdens het consult.” Koole beaamt dit. “Persoonlijke aandacht van de zorgverlener samen met de input van de patiënt is cruciaal om passende zorg te verlenen. Een praktijkondersteuner is opgeleid om protocollen te volgen, maar na een tijdje merk je dat je alleen maar lijstjes aan het afvinken bent. Dat is voor jezelf en voor de patiënt niet bevredigend.”
Volgens Van Praag krijgt de patiënt meer regie. “Het wordt nu voor patiënten ook mogelijk om bijvoorbeeld hun dagcurves digitaal op te slaan en te delen met de praktijk. De patiënt hoeft de waarden dus niet meer op te schrijven en mee te nemen naar de praktijk om te laten invoeren door de praktijkondersteuner.’’

Medicom agenda
Belangrijke input van eindgebruikers
Hoewel het enige tijd heeft geduurd voordat de ontwikkeling van de nieuwe Medicom agenda is gestart, is Boertien erg te spreken over de samenwerking met het ontwikkelteam van PharmaPartners: “De CAM heeft zich langere tijd hard gemaakt voor het herzien van de agendamodule. Nu we gestart zijn, bevalt het mij erg goed om mee te denken; niet zozeer als CAM-lid, maar vooral als eindgebruiker.” Volgens Alexander van Balen, Product Owner & Business Analist, is dit een enorme meerwaarde van samen ontwikkelen: “Door het vele contact tussen het ontwikkelteam en de eindgebruikers ontwikkelen we echt ‘samen’ een nieuw product. Een hoop zaken hadden wij niet zelf kunnen bedenken.”
In het ontwikkelingstraject is er veel aandacht voor de gebruikerservaring van de Medicom agenda. Anne Vincenten, User Experience Designer, heeft gebruikers op verschillende manieren betrokken bij de invulling hiervan. Zo heeft zij enkele gebruikers de kans geboden om zelf te visualiseren hoe zij de ‘ideale agenda’ voor zich zien: “Door met een leeg vel papier te starten, hebben we gezamenlijk heel bewust nagedacht over de indeling en vormgeving van het scherm. In de gebruikerstesten die hierop volgden, kwamen steeds wel punten naar voren die in de verdere ontwikkeling meegenomen konden worden.”
Feedback direct verwerken
Janneke de Kort, doktersassistente bij Huisartsenpraktijk de Teselaar, aarzelde niet toen zij werd gevraagd om mee te denken over de nieuwe Medicom agenda: “Op dit moment zijn wij in de praktijk niet blij met hoe de huidige module functioneert. Het is niet zozeer ingewikkeld, maar het vele klikken kost veel tijd.” De Kort is al sinds de beginfase van het vernieuwingstraject in 2019 betrokken. “Ik vind het leuk en interessant om hieraan mee te werken. Je mening wordt gewaardeerd en er wordt ook daadwerkelijk iets mee gedaan.” Met een knipoog besluit De Kort: “Binnenkort doen wij mee aan de pilotfase en zien we of er echt naar ons is geluisterd.” Ook voor het ontwikkelteam van PharmaPartners is het vernieuwingstraject samen met gebruikers leuk en interessant. “Het samenwerken met gebruikers geeft energie. Iedereen is enthousiast en ziet het belang ervan in”, aldus Van Balen. “Bij de ontwikkeling van een module als deze kunnen we niet zonder de inspraak van gebruikers. Door tijdens de verschillende fases van het ontwikkeltraject met hen in gesprek te gaan en testen uit te voeren, hebben we veel feedback direct kunnen doorvoeren. Uiteindelijk doen we het voor onze gebruikers en we hopen door deze nauwe samenwerking tegemoet te komen aan hun verwachtingen.”
Waarom een nieuwe agendamodule?
De agenda is het kloppend hart van Medicom en daarmee ook de meest gebruikte functionaliteit in de applicatie. De huidige agenda is desondanks sterk verouderd en vraagt van de gebruiker te veel handelingen, waardoor het proces inefficiënt is binnen de praktijk. Ook het beheer van de agenda ervaren de gebruikers als complex, lastig en onlogisch. “Op dit moment is de agendamodule nog heel statisch”, geeft Boertien aan. “Je werkt de hele dag in de agenda. Door de lastige opbouw is dit heel intensief. Ik kijk dan ook uit naar een intuïtievere en gebruiksvriendelijkere agenda die mij uiteindelijk tijdwinst oplevert.”
Vooruitblik nieuwe Medicom agenda
PharmaPartners vervangt de Medicom agenda in meerdere stappen in zijn geheel door een nieuwe agenda. Zo krijgt de module een moderne en prettige uitstraling en wordt deze overzichtelijker en makkelijker in gebruik. Via de interactieve roadmap houden wij u op de hoogte van de status van de nieuwe Medicom agenda.